06-53226698
info@mylenebouwman.nl

Speciaal voor jou: de social media-strategie in een overzicht

Speciaal voor jou: de social media-strategie in een overzicht

De afgelopen weken heb ik je laten zien waarom een social media-strategie nuttig is en welke onderdelen het in ieder geval moet bevatten. Deze week geef ik je nog een keer een overview van de belangrijkste punten. Ideaal voor als je het nog even een keer door wil nemen.

Het nut van social media

Social media is voor ieder bedrijf van belang, welke branche dan ook. Want iedere klant is mens en bijna ieder mens zit op social media. Je komt dus gemakkelijk in contact met jouw doelgroep, maar daarnaast geeft het jou ook mogelijkheden om waardevolle informatie te verkrijgen over jouw klant.

Meer weten over het nut van social media? Lees dan deze blog: Moet ik social media wel inzetten?

De social media-strategie

Zodra je weet dat je social media wilt inzetten, dan kun je als een kip zonder kop aan de slag gaan. Maar je zal er snel genoeg achterkomen dat het zo niet werkt. Zonder strategie mis je focus en structuur. De social media-strategie bevat in ieder geval: jouw missie en doel, identiteit, doelgroep, kanalen en de boodschap.

Wil je nog wat extra informatie over de social media-strategie en waarom je die echt nodig hebt? Dat lees je hier: Heb ik echt een social media-strategie nodig?

Missie en doelen

Als ondernemer heb je een missie, maar hoe ga je die missie bereiken en hoe kun je social media daarbij inzetten? Daar gebruik je social media doelen voor. Denk hierbij aan naamsbekendheid, zichtbaarheid, betrokkenheid en binding. Stel hier ook zeker meetbare doelen voor op, want deze heb je aan het eind weer nodig.

Wil je weten welk social media bij jouw missie past? Lees dan deze blog: Wat is jouw social media doel?

Identiteit

Om je te onderscheiden als ondernemer, heb je een identiteit nodig. De identiteit bepaalt welke mensen jij aan wil spreken en hoe jij straks jouw boodschap gaat formuleren. Het draait hier ook om de reden waarom jij onderneemt, oftewel: waarom je doet wat je doet. 

Heb je jouw identiteit nog niet helder? In 4 stappen heb je hem op tafel, dankzij deze blog: In 4 stappen de identiteit van jouw bedrijf op tafel.

Doelgroep

Aan welke mensen wil jij jouw producten of diensten verkopen? Bedenk of onderzoek wat voor soort mensen dit zijn en wat ze interessant vinden. Maar ook: welke informatie hebben ze nodig om overtuigd te raken van jouw product of dienst? Het is hierbij heel handig om het visueel te maken, met bijvoorbeeld een foto en naam.

Wil je nog wat extra handvaten voor het in beeld brengen van jouw doelgroep? Met deze blog krijg jij stap voor stap een beeld van jouw doelgroep: Stap voor stap jouw (communicatie)doelgroep in beeld.

Kanalen

Je weet hoe jouw doelgroep eruitziet, maar op welke social media-kanalen zitten zij? En bij welke social media-kanalen voel jij je prettig? Als je het lastig vindt om meteen meerdere kanalen bij te houden, dan kun je er ook voor kiezen om het eerst bij één kanaal te houden. Het is niet erg om je eerst te focussen op één kanaal en daarna het volgende kanaal op te starten.

Wil je meer weten over het opstarten van jouw social media-kanalen? Lees dan deze blog: Starten met social media, maar waar moet je beginnen?

Boodschap

En dan het allerleukste van de social media-strategie (vind ik dan 😋), de boodschap! Wat ga jij jouw doelgroep vertellen? Tegenwoordig draait social media erg om het overbrengen van jouw identiteit en jouw persoonlijke verhaal en niet zo zeer meer om de producten of diensten. Best ingewikkeld! Maar ik help je graag op weg.

Lees hier hoe jij de stap zet naar fantastische content en krijg tips over het delen van een persoonlijk verhaal.

En dan is het tijd om feest te vieren!

Je hebt jouw social media-strategie gevormd en je bent lekker aan de slag gegaan met social media. Dat is alleen al een feestje waard. Maar om te kijken of je op de juiste weg zit, is het belangrijk om te evalueren. En ik vind dat we daar gewoon een feestje van moeten maken. Geen ellenlange verslagen, maar een korte scan met een hoop trotse momenten. Dat geeft je hoe dan ook energie om door te gaan!

Wil je ook een feestje maken van evalueren? Lees dan deze blog: Maak een feestje van evalueren.

Zo, dit waren de belangrijkste stappen van de social media-strategie. Sla de link van deze blog even op in je favorieten of maak er een bladwijzer van, dan kun je hem nog eens bekijken als je even niet meer weet hoe je een bepaald onderdeel van de strategie moet invullen. Mocht je vragen hebben, dan weet je me te vinden! Heel veel plezier en succes met het bedenken en uitvoeren van jouw eigen social media-strategie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *