Is het tijd om jouw social media marketing nu echt goed aan te pakken?

Aangenaam, ik ben jouw online rechterhand!

Op een rustige woensdagavond zit ik met mijn laptop op de bank… Daar zit ik dan, met een leeg Word bestand voor mijn neus. Het is tijd om een ‘Over mij’-pagina te schrijven. Maar wat ga je over jezelf vertellen?

Het doet me denken aan wanneer ik vroeger op school in een nieuwe klas terecht kwam en je, in de kring, jezelf mocht voorstellen. Dat ging ongeveer zo: “Hoi, ik ben Mylène en ik ben 10 jaar oud. Mijn hobby’s zijn paardrijden en met vriendinnen afspreken.” Het meest afgezaagde voorstelpraatje wat je je maar kan bedenken. Toen wilde ik er graag bij horen. Op de basisschool moest je ervoor zorgen dat mensen je leuk vonden. En dat is nu nog steeds wel prettig, maar ik houd niet meer van dat afgezaagde gedoe.

Ik hou van uniek en dan niet het doorgeslagen hippie-gevoel. (Niks tegen hippie’s.) Maar ik loop bijvoorbeeld niet graag in kleding waar iedereen al in loopt. Niet die ene trui van de H&M, waar ik vervolgens mijn buurmeisje ook in zie lopen. En zo denk ik ook over mijn carrière als social media marketeer. Ik houd van bedrijven met unieke verhalen in plaats van bedrijven met de standaard praatjes:

“Wij zijn de beste/snelste/goedkoopste in onze branche.”

“Wij zijn marktleider.”

“Wij zijn een familiebedrijf.”

“Wij ondernemen duurzaam.”

Stop met die onzin.

 

Ja. Je mag trots zijn dat je (wellicht wel echt) de beste bent in je branche.
Ja. Je mag trots zijn dat het bedrijf al generaties lang mee gaat.
Ja. Je mag trots zijn dat je oog hebt voor het milieu.

Maar het is niet inspirerend, want iedereen zegt het.

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan tijdens mijn studie Commerciële Economie. Waar er bij mijn hogeschool al jaarlijks honderden studenten afstudeerden in dezelfde richting, zijn er ook nog andere hogescholen en studies die wel kaas gegeten hebben van marketing. Hoe zou ik me straks op de arbeidsmarkt van hen moeten onderscheiden? Want ondernemen, dat zou ik nooit gaan doen. Ik kom namelijk uit een ondernemersfamilie en zij werkten zich een slag in de rondte. Hoezo ondernemen voor het gevoel van meer vrijheid? 

Ondernemen afgeschreven. Goed, terug naar het onderscheiden van mijn studiegenoten. Ik besloot dat ik ervaring op moest gaan doen binnen de vakgebieden die mij interesseerden. Hiermee hoopte ik ervoor te zorgen dat mijn CV er uit zou springen bij mijn toekomstige werkgever, als het ging om werkervaring. Van jongs af aan schreef ik al verhaaltjes en tijdens mijn stage bij wehkamp, maakte ik kennis met commercieel schrijven voor een echt grote Nederlandse webshop.

Mijn liefde voor schrijven was weer helemaal terug en ik besloot op zoek te gaan naar een manier om meer vlieg- uh… schrijfuren te maken. Ik begon met bloggen voor een studentenplatform, mocht social media berichten schrijven voor het autobedrijf van mijn vader en broer en ging aan de slag bij de Social Media Community. En ik maakte als verlegen muurbloempje een spannende stap. Ik besloot uit mijn comfortzone te treden en actief te worden op LinkedIn om daar mijn werk te delen. Hoe moesten mensen anders weten dat ik zo actief bezig was met werkervaring opdoen?

 

Dit bleef niet onopgemerkt en zo kwam ik in aanraking met de kracht van social media. Vanuit mijn opleiding deden we opdrachten voor echte bedrijven. Eén van deze opdrachtgevers bood mij spontaan een vervolgopdracht aan voor zijn bedrijf. Hij had mijn werk gezien via LinkedIn. Verbaasd, maar trots als een pauw zei ik ja op zijn aanbod. Maar het was voor hem niet handig om mij in dienst te nemen. Ik besloot me in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en opeens was ik toch ondernemer! Ik bouwde mijn eigen website, zette social media kanalen op en van het een, kwam het ander.

Nu help ik ondernemers met het inspireren van mensen op social media. Ik geloof er voor de volle 200% in dat bedrijven online veel verder komen met inspireren en het oprecht delen van verhalen en tips. Natuurlijk is het goed om regelmatig te wijzen op je producten of diensten, maar de gladde verkooppraatjes werken ook daar niet meer. Een verkooppraatje zorgt niet voor een band met je klant. Een verhaal wel. Een verhaal inspireert en zorgt voor herkenbaarheid. Herkenbaarheid schept een band, zo werkt het immers ook in onze privé relaties met je partner, vrienden en kennissen.

Bovendien staan de tijdlijnen bomvol met content. Mensen worden contentmoe en zijn selectiever in wat ze wel en niet bekijken. Jij moet de aandacht van de consument weten te grijpen en dat is af en toe ontzettend lastig. Als ondernemer heb je het druk met verschillende taken en er is altijd wel iets te doen. Natuurlijk is het dan makkelijker om OF niks te plaatsen op social media OF een simpel berichtje met ‘Koop dit van mij!’. Dat gaat een stuk sneller, dan een inspirerend bericht schrijven. Want wat moet je delen? Wat is jouw unieke inspirerende verhaal? Op welk vlak onderscheid jij je van de concurrent? Je hebt te maken met een blinde vlek, je ziet het zelf bijna niet meer.

 

Dat is de reden waarom ik ondernemers, zoals jij, help als hun online rechterhand. Als externe raadgever heb ik een andere kijk op jouw bedrijf en kan ik je helpen met het ontdekken van jouw merkverhaal. Zodat ik daarna naast je kan komen staan om je te inspireren, adviseren en/of helpen bij het verspreiden van jouw verhaal. Op naar meer naamsbekendheid, meer online zichtbaarheid, meer klanten en meer omzet met behulp van online inspiratie op social media.

 

Is het ook voor jou tijd om te stoppen met commerciële bla-bla

en te starten met online inspiratie?