Is het tijd om jouw social media marketing echt goed aan te pakken?

Hi! Mijn naam is Mylène Bouwman.

Dat wist je ongetwijfeld al. Maar wist je ook al dat ik NOOIT van mijn leven ondernemer zou worden? Mijn beeld van ondernemen was ongeveer zo:

“Je werkt je een slag in de rondte en nog heb je het gevoel dat je nergens aan toe komt. Je personeel doet niet wat je wil en loopt gemakkelijk over naar een ander bedrijf. Je moet hard werken en gladde verkooppraatjes houden om klanten binnen te halen. Oftewel: ondernemen voor meer vrijheid? Dat bestaat niet.”

Daar staan al 3 dingen die ik niet wil(de) of niet zou kunnen:

  • Alleen maar keihard werken
  • Geen tijd hebben voor je familie en vrienden en geen vrij kunnen nemen
  • Gladde verkoperspraatjes houden

En bovendien was ik een stil muurbloempje. Als ik -als verlegen meisje- tegenover een potentiële klant zou gaan zitten, dan zou diegene OF niks van me kopen OF voor een te lage prijs. Resultaat: te weinig omzet en geen inkomen. En daar komt nog iets wat ik absoluut niet wil: afhankelijk worden van het inkomen van een ander.

Waar ik wel blij van werd, was strak plannen, ‘even’ efficiënt en keihard werken en dan maximaal resultaat opleveren. Tijdens mijn studie was ik enorm perfectionistisch, maar ook een uitsteller. Ik ging pas aan de slag als de deadline in mijn nek hijgde en dan verwachtte ik toch nog hoger dan een 7 te halen. And say what? Het lukte me 9 van de 10 keer. De negatieve keerzijde was echter wel dat ik in de week rondom deadlines enorm moe en gestrest werd. Dit liet me inzien dat ik het niet vol zou gaan houden om 24/7 het maximale van mezelf te vragen.

En ken je de uitspraak “Dat gaat je toch nooit lukken!”?

Nou daar word ik echt giftig van. Mijn docent vertelde me bijvoorbeeld dat afstuderen met case X onhaalbaar zou zijn. Het was te ingewikkeld. Ik trok mijn eigen plan en sloot mijn studie af met een hoog cijfer én 4 weken voor de deadline. Zeg me dat het niet zal lukken en ik zal je bewijzen dat het wel kan.

Waar een wil is, is een weg.


Ik ben niet te motiveren zonder extreme doelen en ik streef graag naar het uiterste. En dat zie je nu nog terug in mijn bedrijf. Go hard or go home.

Eerlijk gezegd ben ik per toeval in het ondernemersleven gerold. Ik heb de opleiding Commerciële economie gevolgd. Een opleiding die ontzettend veel mensen in Nederland volgen. En dan hebben we het nog niet over alle andere business opleidingen, die soortgelijke kennis aanbieden. Ik wist hoeveel concurrentie ik zou krijgen op de arbeidsmarkt.

Dus ik begon tijdens mijn opleiding met vrijwillig werkervaring opdoen bij diverse online platformen. En dat bleef niet onopgemerkt bij mijn opdrachtgevers van school.

Vanuit daar kreeg ik al vrij snel betaalde opdrachten aangeboden en heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. En al gauw bleek dat het ondernemersleven me veel beter past dan ik ooit had verwacht. Het zal toch stiekem wel in mijn bloed zitten. 😉 (Lees: mijn hele gezin onderneemt.)

Na mijn opleiding besloot ik direct fulltime ondernemer te worden. En nu help ik passievolle en ambitieuze klanten een stap verder naar hun droombedrijf, naar meer omzet, naar meer klanten of betere klanten en naar meer vrijheid. Dit met behulp van kwalitatief sterke social media marketing.

Uit dit hele verhaal kun je een paar dingen opmaken:

Ik sta voor structuur en efficiënt werken

Ik sta voor maximaal resultaat, zonder jezelf kapot te werken

Ik houd van extreme doelen

Ik houd niet van gladde verkooppraatjes

Ik wil me graag onderscheiden van de rest

Ik wil maximale impact maken, maar niet door het maximale van mezelf te vragen. Dat zou namelijk betekenen dat ik 24/7 zou werken. Ik wil maximale impact maken met de beste klanten die maximale resultaten halen online met de bijbehorende inspanning.

Wat ik bedoel met bijbehorende inspanning? Dat als je weinig tijd hebt, je slimmer moet werken. En als je snel resultaat wil, je meer inspanning zult moeten leveren. En vooral: NIET je tijd verdoen met je laten afleiden door anderen, chaotisch werken, beperkende gedachten of onvoldoende kennis.

Maar dat is nog niet alles. Naar mijn mening houden te veel ondernemers zich bezig met commerciële bla-bla op social media. Denk aan:

“Koop dit product van mij.”

“Bel dit nummer voor meer informatie.”

“Kom langs in de winkel dan vertellen we je meer.”

Of wat denk je van deze standaard praatjes?

“Wij zijn de beste/snelste/goedkoopste in onze branche.”

“Wij zijn marktleider.”

“Wij zijn een familiebedrijf.”

“Wij ondernemen duurzaam.”

Stop met die onzin.

 

Ja. Je mag verkopen op social media.
Ja. Je mag trots zijn dat je (wellicht wel echt) de beste bent in je branche.
Ja. Je mag trots zijn dat het bedrijf al generaties lang mee gaat.
Ja. Je mag trots zijn dat je oog hebt voor het milieu.

Maar doe het op een sociale en inspirerende manier. De bovenstaande zinnen noem ik niet inspirerend en niet sociaal. Terwijl we toch echt op social media zitten. Waar mensen zich juist bevinden om contacten te onderhouden, op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en zich te laten inspireren.

Waar gaat het dan fout bij de zakelijke inzet van social media? Het grote geheim is om maximale impact te gaan maken vanuit jouw ondernemersverhaal. Wie ben jij en waar sta je voor? Wat heeft jou gevormd tot de ondernemer wie je nu bent? En wat is jouw toegevoegde waarde?

Vanuit jouw verhaal kun je impact maken door herkenning op te roepen en een band op te bouwen. En dan mag je gaan denken aan verkopen.
Op een sociale manier!

 

Ben jij ook klaar met commerciële bla-bla
en is het tijd om te gaan voor maximaal resultaat online? 


En wil je dat ik je ga helpen met social selling?

 

Je kunt me kennen van

Wat mijn klanten over mij zeggen

Mylène leren kennen tijdens een stage periode. Gemotiveerd en betrokken! Dat gecombineerd met vakkennis en een commerciële drive maakt dat ze alweer een paar jaar actief is voor ons. Steeds weet ze ons te verrassen qua teksten en feedback. TOP!

Mylène heeft haar vakkennis bewezen en mij verbaasd met het resultaat. Ik ben erg tevreden met het resultaat en de goede balans tussen communicatie en zelfstandig werken. Het was een fijne samenwerking en een goede toevoeging aan mijn bedrijf. 

Het is echt een aanrader om Mylène in te schakelen. Het was ontzettend fijn om te sparren met Mylène. Ze heeft me weer op weg geholpen met mijn strategie voor mijn socials.

Mylène is rustig en bedachtzaam, wat erg fijn voor mij was om orde in de chaos van mijn ideeën te scheppen.

Mylène heeft me goed geholpen met advies over mijn Facebook campagnes. Daarnaast heeft ze me tips gegeven over de rest van mijn online marketing. Ik kon snel met Mylène schakelen, doordat de communicatie makkelijk verliep.

Het meest waardevol vond ik de ‘after care’, waarbij ze haar rapportage uitlegde. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik daadwerkelijk iets met de analyse kan doen.