06-53226698
info@mylenebouwman.nl

Instagram (voor) booming business

Instagram (voor) booming business

Waar Facebook een groot aantal volgers is kwijtgeraakt in het afgelopen jaar, is Instagram booming business at the moment! Maar is Instagram ook al booming business voor jouw bedrijf? Of weet je eigenlijk nog niet zo goed hoe je het in moet zetten?

Social media wordt steeds moeilijker voor bedrijven

Zonder kennis kom je nergens. Zo ook op social media. Al verschillende keren zie ik om me heen influencers in paniek raken, omdat hun berichten hun lieftallige volgers niet meer lijken te bereiken. Het algoritme is dusdanig goed ingeregeld dat alleen relevante posts naar boven komen en dan het liefst berichten van familie, vrienden en kennissen. Zodra jouw berichten een paar keer niet geliked worden, blijk je niet meer relevant te zijn voor je volger en zak je zo een paar plaatsen naar beneden. Dat is mooi balen! Maar hoe pak je het dan wel aan?

Wat is jouw drijfveer?

Allereerst is het belangrijk om te weten waar jij voor staat en wat je gaat laten zien op jouw account. Het is goed om te achterhalen wat jouw missie is en dat te vermelden op jouw profiel, bijvoorbeeld in je biografie. Het moet in een oogopslag duidelijk zijn welke waarde jij levert. Anders weet de bezoeker namelijk niet wat hij kan verwachten op jouw profiel en waarom zou hij dan verder kijken he?

Wie is jouw ideale volger?

Naast zelfkennis is het van belang dat jij weet wie jouw ideale volger is. En dat gaat verder dan weten of het een man of een vrouw is, welke leeftijd diegene heeft en waar diegene woont. Veel belangrijker: wat vindt diegene interessant om te zien? Waar heeft jouw ideale volger behoefte aan? Jij kunt foto’s van je puppy wel heel leuk vinden, maar als jouw ideale volger het niet tof vindt, dan zal het nooit een fan worden. En uiteindelijk wil je dat die volger een klant wordt… Just saying.

Van relevantie naar relatie

Zodra je weet wat de interesses zijn van jouw ideale volgers, kun je jouw content daar op af gaan stemmen. Je kunt tips geven voor hun ‘probleem’ en berichten schrijven over onderwerpen die ze interessant vinden. Deze berichten zullen ze ongetwijfeld boeiend vinden! Mits ze jouw account weten te vinden…

Wees actief en ken je platform

Om ervoor te zorgen dat potentiële fans jouw account kunnen vinden, is het van belang om gebruik te maken van zoekwoorden. Doe onderzoek naar de termen waar jouw ideale volgers op zoeken en gebruik deze woorden in je hashtags. (Pssst… je kan 30 hashtags inzetten per bericht, doe dat ook!)

En zorg er daarnaast voor dat je actief bent en je platform kent. Zo worden gebruikers die live gaan op Instagram, door Instagram zelf in de spotlights gezet en krijgen jouw volgers een melding dat jij live bent. Ook ziet Instagram hoeveel berichten jij plaatst, of je gebruik maakt van alle mogelijke functies en of je de interactie aan gaat met jouw volgers.

Ga de interactie aan

Om een echte band op te bouwen met je volgers, is het belangrijk dat je contact met ze maakt. Allereerst door zichtbaar te zijn, maar ook door ze aandacht te geven. Als zij reageren op jouw bericht, zorg er dan voor dat je hun reacties beantwoord. Hetzelfde geldt andersom, als zij actief zijn, laat ze dan weten dat je ze gezien hebt door te reageren op hun berichten. En zo laat je Instagram stiekem ook weten dat jullie elkaar interessant vinden en dat is weer goed voor je relevantie.

En zodra je eenmaal een trouwe fanbase hebt, wordt het opeens een stuk makkelijker om nieuwe producten te lanceren en te verkopen.

Hoe maak jij van Instagram een booming business?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *