06-53226698
info@mylenebouwman.nl

Hoe zet je de stap naar fantastische content?

Hoe zet je de stap naar fantastische content?

Een tijdje geleden zat ik in de les en werd het STEPPS model van Jonah Berger besproken. Ik vond het super interessant, omdat dit model naar mijn idee dè verdieping is van content in deze tijd. De tijd waarin de inhoud belangrijker is dan ooit. Ik wist het meteen: hier moet ik een blog over schrijven. So I did. 😁

Het STEPPS model

STEPPS staat voor social currency, triggered, emotion, public, practical value en story. Leuke termen, maar ze spreken helaas niet voor zich. Daarom zal ik ze één voor één aan je uitleggen. Step by step. 😜

Social currency

Mensen zijn geneigd om berichten te delen waarin ze er goed uitzien of een uitzonderlijke prestatie behaald hebben. Het draait dus om positiviteit en ook ergens wel een beetje ‘kijk mij eens’. Voorbeelden hiervan zijn: eten bij een nieuwe hotspot in Amsterdam en de perfecte foto maken om te delen op Instagram. Of delen dat jij op een feestje bent met al jouw leuke vrienden. En dat gedrag noemt Jonah social currency.

Turn into practice: deel eens een kijkje achter de schermen. Ben je op inkoop bij dat ene gave merk? Heb je een afspraak met een speciale klant of iets anders bereikt? Deel het!

Triggered

Mensen praten over de zaken waarmee ze vaak geconfronteerd worden. Een voorbeeld hiervan is: praten mensen vaker over de cereals waar ze elke dag mee ontbijten of over hun weekendje naar Disneyland Parijs? Nou je zult het niet geloven, maar mensen spraken vaker over hun ontbijt. Het triggert doordat de mensen zich er elke dag weer mee bezig houden.

Hoe breng je dit in de praktijk? Koppel jouw product aan een vast moment. Of maak thema’s op social media; deel bijvoorbeeld elke maandag iets wat jou motiveert die week. In het kader van #motivationalmonday, want wie heeft er nou geen struggles op maandagmorgen? 😉

Emotion

Heftige emoties zijn het beste voor content. Je zou misschien denken dat negatieve emoties meer triggers opleveren. Echter is uit onderzoek gebleken dat positieve emoties net iets vaker gedeeld worden. Het is dus heel goed om positief te zijn en al jouw trotse momenten te delen.

Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Het enige wat je hoeft te doen, is het delen van super trotse momenten. En als je het goed doet, dan heb je social currency en emotion in 1!  Deze twee liggen namelijk dicht bij elkaar. 

Public

“Built to show, built to grow.” Dit is de manier waarop merken groeien. Je ziet het bijvoorbeeld bij het merk Levi’s. Een simpel shirt met het logo groot voorop, die als warme broodje over de toonbank gaan. Bizar. Maar hoe beter zichtbaar, hoe meer mensen het na zullen doen.

Je zult waarschijnlijk niet zelf dagelijks een shirt met jouw logo dragen (uitzonderingen daar gelaten). Maar maak jezelf zichtbaar. Offline én online. En plan voor jezelf momenten in waarop jij zichtbaar wil zijn. Maak er tijd voor.

Practical value

Deel jij weleens een bericht met een vriend of vriendin puur, omdat jij denkt dat diegene er baat bij kan hebben? Berichten die meerwaarde bieden, worden vaker gedeeld.

Deel praktische tips. Wees niet bang om jouw geheimen prijs te geven, want niemand kan ze zo goed uitvoeren als jij. En als ze dat wel kunnen? Dan zijn dat niet de klanten die jij zoekt. Zo simpel is het.

Story

Content wordt verspreid door verhalen. Ik ben groot voorstander van het delen van verhalen (zoals je misschien al wel hebt gezien in mijn vorige blogs 😉). Maar het is nu eenmaal zo dat mensen een verhaal gemakkelijker te delen is dan de harde feiten. Alleen al doordat je verhalen makkelijker kunt onthouden.

Deel een verhaal. Vind je het lastig om een verhaal te delen? Check dan ook eens mijn blog met 3 tips om een persoonlijk verhaal te delen!

En nu jij!

Het STEPPS model gaf mij al ontzettend veel inspiratie over hoe ik fantastische content kan delen. Maar ik kan me voorstellen dat jij dat niet meteen hebt. Start deze week eens met het delen van een bericht waarin jij jouw ondernemersverhaal deelt. Of deel een blog met praktische tips over jouw product of dienst. Het hoeft niet moeilijk te zijn! Kom je er toch niet helemaal uit? Je mag mij altijd een berichtje sturen of ik even met je mee wil denken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *