06-53226698
info@mylenebouwman.nl

3 tips om een persoonlijk verhaal te delen

3 tips om een persoonlijk verhaal te delen

In mijn blog over wat een goed verhaal is, heb ik verteld dat een persoonlijk verhaal beter werkt dan een zakelijk verhaal. Ik kan me voorstellen dat dit vragen bij jou oproept, want een bedrijf is zakelijk en persoonlijke verhalen zijn toch privé? Misschien vind je het zelfs wel eng om persoonlijke verhalen te delen. Maar het hoeft echt niet moeilijk te zijn en in deze blog ga jij leren hoe je het kan toepassen bij jouw bedrijf. 

Persoonlijke verhalen zijn privé
Ik ben het volledig met je eens dat je bepaalde zaken voor jezelf moet houden. Ik wil je ook niet vragen om je lief en je leed te delen op jouw zakelijke pagina. Wel wil ik je stimuleren om jouw zakelijke verhalen persoonlijk te maken. Hoe vertel jij op een verjaardag over jouw bedrijf? Begrijpen de mensen dan wat je vertelt? Als dat zo is, dan ben je goed bezig! Is dat niet zo, dan moet je eens gaan nadenken over hoe jij jouw werk simpel kan uitleggen. Tuurlijk die moeilijke woorden en vakjargon klinken ontzettend slim, maar eigenlijk is het nog veel beter als je het in simpele woorden kunt uitleggen. Ik denk dat je dan pas echt kunt zeggen dat jij jouw vak begrijpt. De truc is om vakjargon om te zetten in begrijpelijke taal.

Persoonlijke verhalen delen is eng 
Nu weet je dat ik niet doel op het delen van jouw lief en leed, maar op vakjargon begrijpelijk maken. Je hoeft dus niet meer bang te zijn om persoonlijke verhalen te delen. Je wil namelijk dat mensen begrijpen wat je doet en wat jij voor hen kan betekenen. De vraag is alleen hoe je dat voor elkaar krijgt. Hoewel dat ook iets is waarin je jezelf moet trainen, heb ik een paar tips voor je.

Drie tips voor het delen van een persoonlijk verhaal 
Ik roep wel dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn om een persoonlijk verhaal te delen. Toch weet ik ook wel dat het niet voor iedereen zo simpel is. Daarom geef ik je hier een paar tips zodat je er zelf mee aan de slag kunt.

1. Maak gebruik van ervaringen van klanten of van jezelf
Wat was het probleem van de klant en hoe heb je dit opgelost? De situatie kan herkenbaar zijn voor jouw klant en het geeft je klant inzicht in wat je zou kunnen betekenen voor hem. Maar ook dat jij bepaalde kennis in huis hebt.

2. Laat zien waar je mee bezig bent
Neem je klant mee in jouw proces. Wat houd je bezig? Ben je bezig met een nieuw product of dienst, dan is het leuk om je klant hiervan op de hoogte te stellen. Ze weten wat er nog aan komt en dat kan er juist voor zorgen dat ze je in de gaten blijven houden. Daarnaast is het leuk om prestaties te delen. Niet alleen omdat je er trots op bent, maar ook om te laten zien dat je bezig blijft met je eigen ontwikkeling.

3. Vraag om advies
Laat je klant meedenken. Ze kunnen je input geven waar je zelf nog niet aan had gedacht en het geeft jouw klant het gevoel dat zij invloed hebben. Je bent natuurlijk niet verplicht om er iets mee te doen, maar je creëert wel interactie met jouw klanten.

Ik zou zeggen: geef het een kans en probeer het uit! Laat je jouw bevindingen weten? Vind ik leuk. 🙂

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *