Het klinkt altijd zo makkelijk. Maar is het wel zo eenvoudig? Jouw droomklant bereiken. Scroll eens door je volgers en connecties op social media, hoeveel mensen zijn nu echt een potentiële klant? Ik zal je uitleggen waarom het bereiken van jouw droomklant niet altijd even makkelijk is en wat je kan doen om hem of haar wel te vinden!

Redenen waarom jij jouw droomklant niet bereikt

Er zijn heel veel redenen te bedenken waarom het jou (net) niet lukt om jouw droomklant te bereiken. Maar ik zal de vier belangrijkste redenen met je doornemen.

  1. De boodschap komt niet over

Een van de belangrijkste redenen is dat de boodschap niet overkomt. Ik geloof tegenwoordig niet meer zo in de juiste kanalen. Ik denk dat als je genoeg en met de juiste boodschap aanwezig bent, jouw doelgroep je altijd weet te vinden. Bovendien zit bijna iedere doelgroep op ieder kanaal. En kan je met behulp van het ene kanaal, mensen ook naar een ander kanaal krijgen. Denk aan via Instagram naar jouw podcast.

Waar het hem wel in zit is dat de boodschap enorm belangrijk is. Je moet de juiste woorden weten te gebruiken, welke resoneren met jouw droomklant. Als jij het hebt over efficiënter werken, terwijl jouw droomklant op zoek is naar iets wat stress reduceert dan gaat de boodschap langs hem heen. Terwijl jouw oplossing hem wel zou kunnen helpen met stress verhelpen.

  1. Je zet niet de juiste tools in (of zet ze verkeerd in)

Naast de boodschap overbrengen, wil je ook de juiste tools inzetten. Je wil zoveel mogelijk mensen bereiken, zodat je zoveel mogelijk kansen krijgt om de juiste mensen aan te spreken.

Dit doe je onder andere door hashtags in te zetten, mensen te taggen, te adverteren of jezelf op een andere manier te promoten. Maar als jij niet de juiste hashtags gebruikt of een verkeerde doelgroep target in een advertentie, dan zal je jouw doelgroep niet bereiken.

  1. Het is niet het perfecte moment

Verkopen door social media vraagt om timing. Maar ook een boodschap overbrengen vraagt om timing. Natuurlijk weet je niet precies wie wanneer om een bepaalde boodschap vraagt. Maar hierdoor kan het wel voorkomen dat jouw boodschap niet voor iedereen op het juiste moment komt. Een factor waar je weinig invloed op hebt, maar wel inzicht in kan krijgen. Door bijvoorbeeld bij te houden wie waar interesse in toont en wie op welk bericht reageert.

  1. Je oefent niet genoeg

Aantrekken, raken en verkopen vraagt om oefenen. Social media vraagt om oefenen. Iedere dag posten, betekent iedere dag weer een kans krijgen om mensen te raken. Jouw boodschap komt niet ‘zomaar’ goed over. Je weet ook hoe snel je miscommunicatie krijgt via WhatsApp. Zo snel heb je ook miscommunicatie op social media. 1 op de 10 posts is raak en de overige 9 lokken niets uit. Het vraagt dus om doorzettingsvermogen en oefenen. Hierdoor word je steeds beter in teksten schrijven en de juiste bewoording gebruiken.

2 voorbeelden van niet-werkende hashtags

Op social media word je doodgegooid met het feit dat je hashtags zou moeten gebruiken om jouw doelgroep organisch te bereiken. Dit klopt. Maar dat betekent niet dat je zomaar de juiste volgers gaat aantrekken met bepaalde hashtags. Er wordt veel aangeraden om een hashtag te bedenken passend bij het onderwerp van jouw bericht. Een logische keuze, want je wil mensen vinden die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Maar zijn dat ook juiste mensen? Twee voorbeelden waarbij het niet zo werkte.

Huidtherapeut
De huidtherapeut wilde een campagne opzetten voor jongeren met acne. Hun overgrote doelgroep bestaat uit volwassenen tussen de 40-65, maar er komen ook jongeren met acne klachten. Ze zijn actief op Facebook en Instagram en wilden via Instagram jongeren bereiken.

Echter zitten jongeren op social media met als doel: entertainment en sociale contacten. Waardoor ze waarschijnlijk niet zoeken naar hashtags rondom acne. Bovendien past de uitstraling van de huidtherapeut ook meer bij de oudere doelgroep, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk niet geactiveerd worden door de foto’s van de huidtherapeut. Maar het zou ook niet werken om tijdelijk een hippe stijl te gaan gebruiken, welke ook nog de huidige doelgroep in de war kan brengen.

Hoe ga je dan toch een campagne voor jongeren onder de man brengen? Er is onder andere gekozen voor het targeten op ouders van de jongeren, maar er zijn natuurlijk meer manieren. Denk aan een apart kanaal voor jongeren of een tijdelijke advertentie met hippe uitstraling. 

Interieurstylist
De interieurstylist wilde mensen bereiken die aan de slag wilden met hun interieur. De posts gaan over interieur en het is ook vanzelfsprekend om soortgelijke hashtags in te zetten. Dit kan goed werken, maar het bleek ook dat het veel andere interieurliefhebbers aantrok. Mensen die liever zelf met hun inrichting spelen, dan dat ze daar een professional voor inhuren. Hoe zorg je dan toch dat je je droomklant gaat bereiken?

Als we het hebben over hashtags, konden we bijvoorbeeld kijken naar hashtags meer gericht op mensen die gingen samenwonen of verhuizen. In plaats van specifiek gericht op interieur. Maar je zou natuurlijk ook zelf actiever op zoek kunnen gaan naar de juiste doelgroep en zelf proactief de interactie aangaan.

Hoe ga jij jouw droomklant bereiken?

Nu je weet waarom jij jouw droomklant nu nog niet bereikt, wil je vast ook weten hoe je jouw droomklant wel gaat bereiken. Het allerbelangrijkste is dat je jezelf afvraagt: waar is mijn droomklant naar op zoek? Wat is zijn grootste probleem? En waar is hij aanwezig?

Zorg dat je daar je content op gaat afstemmen en ook al je bereik vergrotende tools, zoals hashtags en advertenties. Maar ga ook vooral zelf proactief op zoek naar de juiste mensen. En onthoud: focus je liever op 100 droomvolgers dan op 10.000 volgers die nooit iets bij jou gaan kopen.

Verder is het vooral een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Net zo lang tot je de basketbal door de basket weet te gooien.

Merk je dat je nu nog geen droomklanten aantrekt via social media? En vraag je je af hoe je deze WEL kan bereiken? Met de juiste hashtags, advertenties en organische berichten? Neem dan een kijkje bij mijn online cursus ‘Bereik je droomklant’. Je leert voor €57 incl. btw, hoe jij jouw droomklant gaat bereiken, boeien en binden. Dus het gaat zelfs nog een stapje verder dan enkel bereiken! Social media moet immers geld opleveren en niet enkel volgers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *