Ik heb een fascinatie voor merken. Ik vind het echt magisch wat je met een merk kan bereiken. Vandaar ook mijn concept Magische Merken onder Teldem. 😉 Maar een merk gaat tegenwoordig veel verder dan een naam, logo en huisstijl. Het is een persoonlijkheid geworden. Het kan een verhaal vertellen en een missie uitdragen. Of er nu wel of geen mens aan gekoppeld wordt.

Dus toen Beyond Brands van Tom Van den Bergh in het rijtje verscheen in de te recenseren boeken, wist ik meteen: deze wil ik lezen! Mijn oog viel op het boek doordat het boek van door voorkant eigenlijk echt heel saai is. Sorry Tom! Maar het boek is gewoon helemaal groen en voorzien van een relatief kleine titel en ondertitels. That’s it! Terwijl als je het boek openslaat, is het juist best opvallend. Het is geen standaard boek met standaard tekst uitlijning. Je ziet teksten op verschillende plekken in diverse groottes, gekleurde bladzijdes en ook gewoon plaatjes! Nou, genoeg over het uiterlijk. Laten we het hebben over de inhoud.

Letterlijk: voorbij merken

Zoals ik in de inleiding al vertelde: het draait tegenwoordig om meer dan ‘het merk’. Tom neemt je in het boek dan ook mee in de taken van merken. Wat hoort een merk te doen in deze steeds complexer wordende tijden? En wat is de dienstverlening van een merk? Het heeft alles te maken met vastberaden, lerend en levendig, helder en ondubbelzinnig zijn.

Tegenwoordig is het merk de rots in de branding. (En nee, niet ieder merk is hiertoe in staat.) We hebben te maken met ontzettend veel trends. En als merk moet je kunnen verkennen, kiezen en versterken. Weten wat bij het merk en de bijbehorende merkwaarden past.

Het resultaat is dus ook dat merken die niet stabiel zijn, verdwijnen. Zij verzuipen in alle mogelijkheden. Willen over optimaliseren, focussen op algoritmes of op de allernieuwste technieken. Die zijn op termijn waardevol, denk maar aan AI. Maar je moet ook vandaag de dag winstgevend blijven.

En eerlijk is eerlijk… een merk komt pas echt tot leven wanneer je online én offline aan branding werkt. Offline komt een merk pas echt tot leven. Dat zien we ook wel weer in de voorbeelden van Tom.

Het draait allemaal om betrouwbaarheid

Het is de kunst om een sterk merk neer te zetten, wat in de ogen van de consument betrouwbaar en herkenbaar is. Je wil dat mensen binnen 1 seconde aan jouw merk denken, zodra ze een bijpassende behoefte voelen. Telefoon? Apple. Auto? Mercedes. Marketing? Teldem. 😉 Dit krijg je enkel voor elkaar door exact te weten wat bij het merk past en wat niet. En door precies te weten hoe je jouw boodschap overbrengt naar de doelgroep.

Het punt is dat zelfs Procter & Gamble er van terugkomt. Ze hoeven niet meer tig merken te hebben. Ze willen terugschalen, om de consument meer helderheid te geven en keuzes makkelijker te maken.

Tom laat hiervan in Beyond Brands ook een aantal mooie voorbeelden zien. Zoals het voorbeeld van de KFC die een misstap zette, hier eerlijk voor uit kwam en hun verpakking tijdelijk aanpaste naar FCK. Humoristisch en toch passend bij de uitstraling. Een echte kunst.

Ik vond het vooral erg inspirerend om te zien hoe ook Tom pleit voor een vaste koers varen. Niet achter iedere trend aanrennen. Een bepaalde volwassenheid en zelfvertrouwen. “Dit is waar we voor staan. En alleen dat.” Aan het eind geeft hij je dan ook nog wat handvaten om zelf aan de slag te gaan met merken bedenken, zoals brand design thinking en de bijbehorende merkessentie. Maar ook: hoe kom je vervolgens op het juiste spoor en creëer je een community met de bijbehorende brand ambassadors.

Oftewel een erg fijn boek voor iedereen die meer wil leren over merken en voorbeelden willen zien van hoe ‘grote’ merken het aanpakken. Wil jij het antwoord op de vraag: ‘Hoe kom je goed beslagen ten ijs met jouw merk?’ Lees Beyond Brands. Wil je Beyond Brands bestellen? Dat kan eenvoudig hier via Bol.com. For your info: ik ben affiliate partner bij Bol.com. Wanneer je via deze link het boek bestelt (of iets anders!) registreert Bol.com dat je via mij op de website bent gekomen. Als bedankje krijg ik een klein percentage van jouw bestelling. Dit kost jouw niets extra’s en je helpt mij een klein beetje. 😉

Tot slot: heb jij Beyond Brands al gelezen of wil je het gaan lezen? Ik ben benieuwd wat je van het boek vindt! Of heb je toevallig een ander boek in mind, waarvan je het leuk zou vinden als ik er een recensie over schrijf? Laat het me dan ook gerust weten onder dit artikel.