Een van mijn best gelezen artikelen is: Facebook gaat veranderen in 2020! En niet zo’n beetje ook… Volgens mij staat deze zelfs op nummer 1 in de zoekopdrachten van Google, wanneer je zoekt op ‘Facebook veranderingen 2020’. En dat is puur toeval! Of ten minste niet vanuit een voorbedachte SEO strategie. Dus: tijd voor een opvolging, want bij Facebook zitten ze niet stil.

Facebook gaat advertentielimieten instellen

Een erg belangrijk nieuwtje is dat Facebook advertenties gaat beperken. Iedere pagina krijgt zijn eigen restricties in het aantal campagnes dat zij mogen runnen. Volgens Facebook is het niet meer nodig om heel veel verschillende advertenties tegelijkertijd te draaien, met dank aan de personalisatie mogelijkheden. Maar dit is absoluut geen reden om in paniek te schieten. Ze hebben namelijk ook losgelaten hoeveel advertenties je tegelijkertijd mag laten draaien:

  • 250 advertenties voor kleine pagina’s. (Pagina’s die minder dan 100K hebben gespendeerd in hun duurste maand, bekeken over de afgelopen 12 maanden.)
  • 1.000 advertenties voor middelgrote pagina’s. (Pagina’s die 100K tot 1M hebben uitgegeven in hun duurste maand, bekeken over de afgelopen 12 maanden.)
  • 5.000 advertenties voor grote pagina’s. (Pagina’s die 1M tot 10M hebben gespendeerd in hun duurste maand, bekeken over de afgelopen 12 maanden.)
  • 20.000 advertenties voor de grootste pagina’s. (Pagina’s die meer dan 10M hebben uitgegeven in hun duurste maand, bekeken over de afgelopen 12 maanden.)

Naar mijn mening is dit meer dan voldoende voor het gemiddelde bedrijf. Facebook heeft namelijk hun mogelijkheden uitgebreid binnen advertenties. Denk bijvoorbeeld aan de dynamische advertenties, waardoor je binnen een advertentie al heel veel kansen krijgt om de beste versie samen te stellen.

Al is het natuurlijk nooit fijn om een limiet te krijgen. Wel zou het positief kunnen zijn voor de resultaten als er in totaal minder advertenties draaien. You never know! In elk geval: Facebook gaat dit hoogst waarschijnlijk uitrollen tussen begin 2021 en half 2021. Dus als je wilt opschalen, dan weet je wat je te doen staat.

Partnership berichten in groepen

Zoals bekend krijgen groepen voorrang in de tijdlijn van Facebook gebruikers. Hierdoor worden deze ook belangrijker voor influencers. Facebook is aan het kijken hoe ze groepen winstgevender kunnen maken. Je kan al advertenties draaien in een Facebook groep, maar ze zijn ook bezig met gesponsorde berichten in groepen. Zoals je normaliter verplicht bent om aan te geven dat het om een #ad of #spon gaat, kan je dat dan aangeven aan de bovenkant van het bericht als tag.

Betaalde events

Een andere fijne update is: betaalde events. Het was natuurlijk al mogelijk om mensen door te sturen vanuit jouw event pagina naar een website waar ze een ticket kunnen kopen voor jouw event. Maar met deze update krijg je de kans om een knop in te zetten voor het kopen van een ticket in plaats van enkel de knoppen ‘geïnteresseerd’ en ‘gaat’.

Facebook Business Suite

Nog maar net uitgerold: de Business Suite. In de app als vervanger van ‘Paginabeheer’, maar ook bereikbaar via desktop. Het voordeel hiervan is dat je alles op één plek terug kan vinden. Facebook én Instagram. En alle belangrijke tools: posten, berichten sturen, statistieken en adverteren. Zo hoef je niet meer naar verschillende sites of apps om je social media te beheren. Wel zo prettig.

Limiet op doorsturen binnen Messenger

Om spammen tegen te gaan, is er een restrictie gekomen op het doorsturen van Messenger berichtjes. Dit kon altijd naar zoveel mensen als dat je zelf wilde. Met deze update niet meer. Je mag nog maar naar 5 mensen een bericht doorsturen.

Of dit een volledige optie is, vraag ik me af. Je kan immers altijd een bericht kopiëren en deze met de hand doorsturen. Waar een wil is, is een weg. Dus we moeten nog maar zien of deze functie gaat helpen tegen spammen.

 

Veiligheid in groepen waarborgen

Ook werkt Facebook aan de veiligheid in groepen. Juist omdat ze deze zo belangrijk hebben gemaakt. Zo hebben ze al een paar extra regels opgesteld:

  • Wanneer een groep wordt gesloten door Facebook, dan zijn de beheerders niet in staat om een nieuwe groep aan te maken voor een bepaalde periode.
  • Mensen die agressieve berichten plaatsen in groepen, krijgen controle op hun volgende berichten. Zij hebben toestemming nodig voor iedere post in de komende 30 dagen.
  • Groepen moeten per se actieve beheerders hebben. Wanneer een beheerder verdwijnt, zal Facebook de beheerdersrol toewijzen aan leden. Groepen zonder beheerder worden gearchiveerd.
  • Groepen met de focus op gezondheid, komen niet langer voor in de suggesties. Wel zijn ze nog te vinden via de zoekbalk.
  • Groepen die zich richten op gewelddadige onderwerpen worden verwijderd uit de suggesties en zoekbalk. Ook worden ze minder snel weergegeven in de tijdlijn. In het ergste geval zal Facebook deze groepen verwijderen.

Dus zoals je kan zien houdt Facebook zich erg bezig met enerzijds veiligheid creëren en aan de andere kant meer gemak. Alles om hun huidige following te behouden en het liefst ook nieuwe mensen aan te trekken.

En ondanks dat Facebook de bedrijfspagina’s steeds minder kansen geeft in de gewone tijdlijn, blijven ze wel nieuwe commerciële functies bedenken. Kijk maar naar de betaalde events en de Business Suite. Alleen de restricties in de advertenties zijn wat minder vooral voor grotere bedrijven, maar goed ook daar zullen we wel mee leren leven.

Een ding is zeker: weet waar je je geld in investeert. Het wordt nog belangrijker om effectiever te gaan adverteren. Wil jij weten hoe jij het maximale uit je advertenties haalt, zodat je minder A/B testen nodig hebt en daardoor minder campagnes hoeft laten draaien? Check dan mijn masterclass Winstgevend Adverteren.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *