Je kent ze vast wel: de mensen in jouw branche die direct in je opkomen als je denkt aan mensen die bekend zijn, zeer gewaardeerd worden en er flink voor hun ‘kunsten’ worden betaald. Dit zijn mensen die ook wel Key Person of Influence worden genoemd door Daniel Priestley.

Het zijn mensen die niet hoeven te zoeken naar klanten, klanten komen namelijk uit zichzelf naar hen toe. En dat is ook wat jij wilt bereiken met jouw social media marketing. Zet het in om een persoon te worden die goed bekend staat, die wordt gewaardeerd en er ook nog goed voor betaald wordt. Want dan bereik je wat wij ondernemers uiteindelijk allemaal willen: fun & freedom. Om zelf je klanten te kunnen kiezen, om zelf te bepalen wanneer je een middag met de kids doorbrengt en om te doen waar je het gelukkigst van wordt.

Maar hoe word je een Key Person of Influence? Dit doe je in de volgende 5 stappen.

1.   Leer pitchen

Dit onderdeel is iets wat ik vaak de hoofdboodschap noem op social media. Het allerbelangrijkste is namelijk dat je je eigen waarde weet over te brengen op de ander. In tekst online, maar ook in taalgebruik offline. Een Key Person of Influence weet de vraag ‘Wat doe je?’ met kracht en helderheid te beantwoorden. Die geeft geen antwoord met wat hij letterlijk doet voor de klant, bijvoorbeeld een kapper die zegt dat hij haren knipt. Nee, de kapper geeft in dit geval antwoord met iets als dat hij mensen zelfvertrouwen geeft.

Je pitch of het antwoord op de vraag ‘Wat doe je?’ moet ervoor zorgen dat de ander direct door wil vragen. Je moet hem nieuwsgierig maken naar hoe jij dat resultaat verzorgt voor jouw klant. En dat is ook precies hoe je jouw pitch of hoofdboodschap naar social media wilt vertalen. Je hebt een duidelijke belofte, droomklant en bijpassend aanbod nodig in je pitch, zodat je deze kunt laten doorschemeren in al je (online) publicaties.

De pitch is jouw basis voor alles. Voor het overtuigen van investeerders, voor het enthousiasmeren van potentiële klanten en voor het krijgen van de meest gave samenwerkingen.

2.   Ga produceren

Daarnaast is het een kwestie van heel veel content maken. Zorg ervoor dat je online te vinden bent met publicaties bij bijvoorbeeld bekende online websites binnen jouw branches, maar ook offline in bijvoorbeeld tijdschriften of in de media. Daniel Priestley raadt je aan om een boek te gaan schrijven, omdat je deze enerzijds kunt gebruiken als betrouwbare bron en anderzijds kunt opdelen in heel veel verschillende stukken content.

Ik zou daar aan toe willen voegen: wees actief op social media. Ook dit is een ideaal verlengstuk om mensen jou te laten leren kennen en ze naar jouw website te sturen of om ze andere publicaties van jou te laten zien.

Zorg er vooral voor dat je produceert in een vorm die bij jou past. Als je het liefst schrijft, ga dan schrijven. Ben je meer van de video’s, ga video’s maken. En zorg ervoor dat je ze publiceert in plaats van voor jezelf houdt. Anders draagt het nog steeds niet bij aan je (online) zichtbaarheid en betrouwbaarheid.

3.   Zorg voor een systeem in je aanbod

Daniel predikt ook dat je een ecosysteem nodig hebt, oftewel diverse producten. Waarbij er producten zijn die schaalbaar zijn (met een lage prijs) en waarbij er producten of diensten zijn met enorm hoge waarde (en dus een hoge prijs). Dit zorgt ervoor dat je mensen kennis kunt laten maken met jou als ondernemer, waardoor ze daarna eerder geneigd zijn om een ‘high value’ product of dienst af te nemen. Jij zal waarschijnlijk ook geen duizenden euro’s investeren in iemand die nog niet goed kent.

Daarnaast zorg je ervoor dat je met laaggeprijsde producten kunt verkopen via social media. Om dezelfde reden als die ik hierboven schets. Iemand koopt niet in 1x een super duur product, dat vraagt om vertrouwen. Dus moeten mensen eerst gratis kennis kunnen maken en daarna een instapproduct kunnen kopen, zodat ze het vertrouwen in jou en jouw oplossing kunnen opbouwen. Heb je nu nog nooit iets verkocht via social media? Ga dan eens door jouw aanbod heen en wees kritisch: zou jij dit (bij een ander) zelf in één keer aanschaffen, bijvoorbeeld na het lezen van één waardevolle post?

Oh, en durf bij het maken van een ecosysteem ook te kiezen voor een niche. Een specifieke oplossing voor een specifiek probleem van een specifiek type (droom)klant. Dat zorgt ervoor dat je nog sneller bekend komt te staan als ‘Geweldige Pietje die … oplost’ en gaat verkopen.

4.   Wees je bewust van hoe je op internet staat

Zorg ervoor dat je direct naar voren komt in Google als mensen op jouw naam zoeken. Maar wees je er ook van bewust hoe je daar dan naar voren komt. Doe onderzoek naar wat je kunt vinden als je op jouw naam zoekt. En bouw een online profiel waar je trots op kunt zijn en wat representatief is voor jouw business. Het is je eigen verantwoordelijkheid om een sterk online profiel te bouwen. Wat ook samenhangt met punt 2, waarbij je content ‘moet’ produceren. Sterke content draagt bij aan een sterk profiel en aan je vindbaarheid in Google.

5.   Netwerk voor mooie samenwerkingen

Als het hele cirkeltje rond is; je hebt een sterke pitch, goede content gemaakt, juiste productsysteem en je staat goed bekend op internet, dan is het tijd om samenwerkingen te zoeken. Start met netwerken. Niet om er klanten uit te halen, maar om samenwerkingen aan te gaan. Samen ga je sneller dan alleen. En bovendien is de kans groot dat de ander mensen kent die klant bij jou willen worden. Want je weet hoe het gaat: mensen vertrouwen op de expert. En als de expert in dit geval jouw bedrijf aanraadt, dan krijg je hoe dan ook meer klanten. Maar let op: met enkel een goede samenwerking kom je er niet. De expert in kwestie wil ook zien dat jij een echte expert bent en de mensen die hij naar jou toestuurt willen ook dat vertrouwen krijgen.

Bovendien kunnen dit soort samenwerkingen ook bijdragen aan je online zichtbaarheid. Als je bijvoorbeeld samenwerkt met iemand en diegene (of jij) hier wat over deelt, dan komt dat ook weer in verschillende netwerken terecht.

Dus als jij er enerzijds voor zorgt dat de basis staat; jouw oplossing, jouw droomklant en jouw ijzersterke pitch. En anderzijds enorm zichtbaar bent, gaat produceren en bekend wordt dankzij waardevolle samenwerkingen, dan word je binnen no-time een Key Person of Influence, komen klanten zelf naar jou toe (via social media) en bereik je waar je altijd al van droomde: winst en vrijheid.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *