Social media lijkt zo simpel. Maar niets is minder waar. Kijk eens naar jezelf: haal je klanten uit social media? Ben je tevreden met je bereik, interactie en aantal volgers? Of zit er ruimte voor verbetering? Misschien geef je nu wel schoorvoetend toe dat je nog helemaal geen klanten haalt uit social media. Maar wees gerust: velen met jou.

Social media lijkt heel wat

Schijn bedriegt. Je hebt vast mensen op social media die je graag volgt of zelfs tegenop kijkt. Dit zijn vaak mensen die succesvoller lijken dan jij. En inderdaad je leest het goed, ze lijken succesvoller dan jij. Toch is dit in veel gevallen niet zo. Ik heb al zoveel mensen gesproken die zeiden: ‘Ik heb duizenden volgers en toch koopt niemand bij me.’ En kan heel goed. Je kunt nog zoveel volgers en een hoog interactiepercentage hebben en nog steeds geen kopers krijgen door social media. In die zin klopt het dat social media vaak nep is.

En het is natuurlijk heel gezellig om leuke berichten te posten en interactie aan te gaan met je volgers. Het zorgt voor verbinding. Dat is ook absoluut de way to go, maar als de rest van de essentiële factoren ontbreken dan zal je er geen kopers door krijgen. Hierdoor hoeft het dus ook niet zo te zijn dat de mensen waar jij tegenop kijkt, rete-succesvol zijn door social media. In 7 van de 10 gevallen is het tegenovergestelde waar.

Hoe kan het dat social media niks oplevert, ondanks het bereik en de betrokkenheid van je volgers?

Dit heeft alles te maken met de boodschap die je overbrengt. Het lijkt het voor jezelf vaak heel vanzelfsprekend dat anderen weten wat jij doet en wilt vertellen. Maar kijk bijvoorbeeld eens naar hoe snel je miscommunicatie veroorzaakt op WhatsApp. Zo werkt het ook op social media kanalen als Instagram. Het is misschien nog wel erger. Je denkt dat jouw boodschap helder is en goed overkomt, jouw volger snapt er niks van of het komt niet binnen en hij laat jou links liggen. Waar je dan op WhatsApp nog van de ander zou horen dat hij het niet begrijpt, is jouw volger jou dat op andere social media kanalen helemaal niet verplicht. Hij gaat door met zijn leven en kan jou ontvolgen wanneer hij wil.

Het heeft daarnaast ook nog te maken met wat je letterlijk vertelt in de post. Dus eerst moet de boodschap overkomen zoals je hem bedoelt, maar het moet ook wat met je volger doen. Hij moet zich geïnspireerd voelen door jouw (persoonlijke) verhaal, een inzicht krijgen, een bepaalde emotie voelen, een verlangen krijgen en/of de noodzaak voelen om actie te ondernemen en hij moet uit jouw post kunnen opmaken welke actie dit is.

En alsof dat al niet moeilijk genoeg is, moet hij ook nog op jou vertrouwen om bij jou de juiste actie te ondernemen. Dus hij heeft meer van dit soort posts nodig of andere vormen van interactie met jou, die allemaal dezelfde uitstraling hebben en dezelfde boodschap meegeven. Vertrouwen om te kopen vraagt namelijk om consistentie; betrouwbaarheid. En betrouwbaarheid staat voor herhaling. Dus ja, social media is hogere wiskunde.

Stop hier nu mee

Het allerbelangrijkste is dat je stopt met zomaar wat doen en kritisch naar jezelf gaat kijken. Wat ben je nu daadwerkelijk aan het doen. Denk aan:

  • Hoeveel mensen kopen bij jou door social media?
  • Hoeveel tijd breng je nu door op social media en hoeveel tijd daarvan ben je content aan het maken?
  • Hoe vaak post je nu echt per week?
  • Hoe vaak is dit echt waardevolle content waar je volger wat aan heeft?
  • Sluit deze altijd content aan op jouw merk, in tekst en in beeld?

Wees echt eerlijk naar jezelf. Want als je enkel uit bent op wat leuke dingen posten in de hoop dat mensen reageren en meer mensen je gaan volgen, dan ga je steeds meer posten om de status. Je gaat posten wat bij jouw huidige volgers past en wat zij willen horen, maar wat jouw business niks oplevert en je enkel nog meer volgers krijgt die niks kopen. Bovendien raak je je eigen identiteit kwijt, want je bent je volgers aan het pleasen. Het cirkeltje werkt andersom: posten wat belangrijk is voor jouw merk en daardoor volgers krijgen die bij dat merk passen.

Ga aan de slag met een plan

Hoe ga je dan aan de slag met het maken van content dat bij jou merk past? Door aan de slag te gaan met een plan of strategie. Als je Googelt op social media strategie dan krijg je allerlei voorbeelden van hoe je je social media kunt vormgeven. Eigenlijk alle inzetbare onderdelen: de kanalen, de doelgroep die je wilt bereiken, de doelen, etc. Maar het zit hem nog net een verdieping hoger: in jouw branding.

Je moet eerst helder krijgen waar je voor staat, wat jouw merkverhaal en identiteit is en wat je daarmee wilt uitdragen richting jouw droomklant. Daarna kun je gaan kijken welke tools hier bij komen kijken. Maar het allerbelangrijkste is dat je een boodschap gaat formuleren met een bijpassende uitstraling. Zodat je bij iedere post, die je met behulp van de tools gaat verspreiden, kunt checken: ‘Past dit bij mijn merk?’

Zorg dus dat je een document maakt met daarin jouw merkverhaal, belangrijkste boodschap, merkidentiteit, droomklant en wat jouw droomklant nodig heeft om jou te vertrouwen en te zien als de ideale oplossing voor zijn verlangen. Je kunt hierin ook letterlijk kwijt welke reis jouw droomklant moet doorlopen om dat vertrouwen op te bouwen en welke emoties, inzichten, verlangens en acties hierbij komen kijken. Zo weet je ook direct wat voor soort content je moet maken en je niet deze belangrijke factoren uit het oog verliest.

Tip: print dat document uit, zodat je hem altijd bij de hand hebt wanneer je social media posts maakt en check vanaf nu altijd of de content precies aansluit bij wat je wilt uitdragen.

Consistentie in content is key

Blijf kritisch kijken

Het heeft geen zin om één keer een plan te maken en deze daarna nooit weer te bekijken en te optimaliseren. Zet meetpunten in je agenda om aan de slag te gaan met je social media strategie. Zo kun je zien of jouw huidige aanpak werkt en zo niet dan ben je er op tijd bij om een andere koers te gaan varen. In plaats van dat je klakkeloos blijft doen wat je altijd al deed en je al die tijd stiekem al wist dat het je niks oplevert. Dat is pas echt zonde van je tijd. Zorg je dat je in ieder geval elke maand even kijkt naar wat social media je oplevert en ga ieder kwartaal uitgebreider aan de slag met je plan.

Ben je niet bereid om deze acties te ondernemen? Dan kun je beter stoppen met social media. Social media kan je imago schaden wanneer je per ongeluk de verkeerde boodschap uitzendt, wat betekent dat je droomklanten juist wegjaagt. Social media zal je in dit geval niks opleveren en enkel tijd kosten. Want wist je dat de gemiddelde ondernemer een uur per dag bezig is met het bedenken en schrijven van een post en zich daarna ook nog een uur laat afleiden door diezelfde social media kanalen? Als je dan iedere dag wilt posten, gooi je 14 uur per week weg.

Kortom zorg dat je aan de slag gaat met een aanpak, deze aanpak consistent gaat volhouden en regelmatig kijkt wat het je oplevert. Levert het je niks op? Dan is het tijd voor iets nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *