In principe is het gemakkelijk om een social media post te schrijven. Je schrijft iets over je bedrijf of over jezelf en je zet het online. Maar wat lastiger is, is om een post te schrijven die raakt en converteert. Ik zie een aantal verschillende soorten posts online verschijnen, die allemaal niet werken. In dit artikel neem ik je mee in de verschillende soorten en vertel ik je hoe je ervoor gaat zorgen dat jouw social media marketing wel gaat converteren.

De social media berichten die leuk zijn, maar niet werken

Je kijkt misschien op naar een aantal mensen die je volgt online, waarvan je ziet dat ze veel reacties krijgen en waarvan je denkt dat ze ook veel verkopen. Toch is er niet per se een verband tussen veel interactie (reacties, likes, deelacties, etc.) en veel verkopen. Interactie krijg je vaak door verbinding aangaan met bijvoorbeeld een persoonlijk verhaal. Maar als de andere belangrijke factoren ontbreken, zullen de verkopen ook uitblijven. Ik zal je een paar voorbeelden geven van combinaties die niet werken.

In de basis komt het neer op het volgende:

  • Berichten die niet in lijn liggen met jouw merk.
  • Persoonlijke berichten, die geen actie oproepen.
  • Inspirerende berichten, die niet voldoende verlangen geven.
  • Oproepen tot actie, zonder gevoel van noodzaak en verbinding.
  • Inzicht geven, zonder in te spelen op emotie.

Deze factoren verklaren dat je veel volgers en veel interactie kunt hebben, maar als je niet (op de juiste manier) oproept tot actie dan zullen er geen verkopen plaatsvinden. En andersom net zo. Als je veel oproept tot actie, zonder de verbinding aan te gaan dan zullen jouw volgers ook niet bereid zijn om te kopen.

De 5 factoren die jouw bericht sterk maken

In de vorige alinea kon je het al ontdekken; de factoren die jouw bericht sterk maken, maar ik zal ze nog even voor je opsommen.

Het heeft allemaal te maken met:

  1. Jouw merk; de basis van jouw bedrijf: visie, kernwaarden en hoofdboodschap.
  2. Persoonlijk zijn; eigen verhalen en ervaringen delen.
  3. Inspireren en inzicht geven; weten wat er speelt bij jouw ideale klant, inzicht geven in zijn probleem en inspireren met jouw eigen verhaal.
  4. Verlangen, noodzaak en emotie oproepen; ervoor zorgen dat jouw ideale klant voelt dat jij de oplossing bent en dat hij jou nu nodig heeft.
  5. Oproepen tot actie; in de tekst aansturen op iets wat jouw ideale klant moet doen.

Dit betekent ook direct dat ieder bericht deze 5 factoren moet bevatten. En dat maakt social media berichten schrijven een stuk moeilijker, dan dat het in het eerste oogopzicht lijkt.

Hoe schrijf je een converterend social media bericht?

Om converterende berichten te kunnen schrijven, is het belangrijk dat de basis staat. Je kunt niet zomaar beginnen met schrijven. Het vraagt om een strategie en helderheid. Dat je weet waar jij voor staat met jouw bedrijf, wat je wilt uitstralen, wat je aanbiedt en precies weet wie jouw ideale klant is. En dan bedoel ik niet enkel dat je weet of het een man of een vrouw is, maar dat je ook weet welke problemen, uitdagingen, behoeften en dromen jouw ideale klant heeft.

Alleen vanuit die basis kun jij een ijzersterke hoofdboodschap neerzetten en deze in al je social media uitingen laten terug komen. De boodschap is namelijk uiteindelijk waar je jouw bericht aan gaat toetsen. Deze vat jouw merk, ideale klant, zijn probleem en jouw oplossing samen. Zo weet je zeker dat al jouw berichten in lijn liggen met jouw merk.

Daarnaast is het zaak dat je je bij ieder bericht concreet afvraagt:

  1. Deel ik hier iets persoonlijks?
  2. Wat is het inspirerende aspect?
  3. Welk inzicht geef ik?
  4. Hoe roep ik verlangen en noodzaak op?
  5. Op welke emotie speel ik in?
  6. Hoe roep ik op tot actie?

Als je op al deze vragen een antwoord kunt geven, heb je een rake post geschreven.

Zo kun je dus prima vanuit de losse pols een bericht schrijven, want inspiratie komt op de gekste momenten. Dit wil ik juist aanmoedigen. Ga je niet bij ieder bericht van te voren afvragen wat er allemaal moet gebeuren in dit bericht. Je zal namelijk direct vastlopen. Je kunt beter gaan schrijven wat er in je opkomt en achteraf checken of alle factoren erin zitten. Zo niet, kun je het bericht herschrijven en aanvullen waar nodig. Maar dan kun je alweer veel gerichter denken. Stel je hebt het over verkopen in je tekst en de persoonlijke factor ontbreekt, dan kun je nadenken over welke persoonlijke ervaring jij hiermee hebt en welk inzicht dat jou gaf. Dan kun je die aspecten op die manier weer in jouw tekst verwerken.

Vergis je niet

Nee, als je dit één keer succesvol doet, dan zal dit niet direct klanten opleveren. Wel zijn deze factoren de converterende en verbindende manier van schrijven. Maar als je dit gaat volhouden, dan zal je zien dat hier wel klanten uit gaan komen:

  • Mensen gaan je website meer bezoeken
  • Meer mensen hebben interesse in je weggever
  • Volgers gaan reageren op jouw berichten

En als alles klopt, ga je meer verkopen. Want uiteindelijk stuur je mensen vanuit je social media kanalen naar je website. Als je website niet converteert, om wat voor reden dan ook, lijkt het nog steeds alsof social media je geen klanten of leads oplevert.

Dus zorg ervoor dat de basis van je bedrijf staat, ga je hoofdboodschap verspreiden op een converterende manier en houd vol!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *