Adverteren is niet alleen goed voor je bereik en het aantal leads dat je binnenkrijgt. Maar het is ook een ultieme test voor jouw bedrijf en de content die je produceert. Wat ik daarmee bedoel? Dat leg ik je uit in dit artikel.

Adverteren zet je op scherp

Een advertentie geeft je direct terug hoe goed jouw content is en hoe helder jij hebt wie jouw ideale klant is. Op het moment dat jij de verkeerde content voorschotelt aan jouw ideale klant, zal je direct zien in de resultaten. Namelijk: geen nieuwe leads. En als je goede content voorschotelt aan de verkeerde doelgroep, zal het je ook weinig opleveren. Adverteren zet je dus op scherp. Mits jij zelf kritisch kan kijken naar wat je ‘verkeerd’ hebt gedaan. Het werkt alleen als je je constant bezighoudt met testen & tweaken en je niet opgeeft nadat één advertentie verkeerd uitpakt.

Op het moment dat jij een advertentie gaat inrichten, zal je opeens echt moeten nadenken over wie jouw doelgroep is, op welk kanaal deze personen zitten en wat voor content deze personen aanspreekt. Ik zie dan ook vaak bij mijn klanten dat ze dan opeens niet meer weten wie hun klant is en wat ze te vertellen hebben.

Waarom ik het zie als een test

Je denkt nu misschien: “Mylène adverteren is voor mij geen test, alsof het een spelletje is. Ik gooi serieus geld weg, als mijn advertentie niet goed loopt.” Dat snap ik. Maar dan wil ik je ook zeggen dat het niet slim is om je geld op deze manier weg te gooien. Verdiep je goed in wat je gaat doet en test met een klein deel van je budget. Bovendien ben je enkel eager om te leren, als het je geld kost. Als je risico loopt. En dat is precies wat je doet met adverteren.

Geen goede resultaten? Je weet wat je te doen staat

Van een eerste advertentie weet je bijna 100% zeker dat de resultaten tegenvallen. Je hebt niet zo opeens 100 nieuwe verkopen, zoals de guru’s online roepen. Dat vraagt echt om een goede advertentiestrategie. Laat je hierdoor echter niet afschrikken. Het is belangrijker dat je de juiste content verspreidt, dan dat je de -zogenaamd- ingewikkelde instellingen van het adverteren precies begrijpt. Dat is namelijk simpeler dan je denkt en alle benodigde informatie is vindbaar op Google.

Nu ik je daarvoor gewaarschuwd heb, weet je dat de resultaten waarschijnlijk tegenvallen de eerste keer. En nu is het een kwestie van niet opgeven, maar optimaliseren. Ga kijken naar de instellingen van je advertentie, naar de teksten van je advertentie, naar het beeldmateriaal en naar de landingspagina. Ik zal in de volgende alinea wat veelvoorkomende fouten op een rijtje zetten.

Ga kritisch kijken naar wat je de volgende keer anders kunt doen of kunt testen. Zet bijvoorbeeld een tool als Hotjar op je landingspagina en meet waar jouw publiek afhaakt. Of kijk naar de doelgroep die je inzet, wat kun je daaraan veranderen. Hoe kun je de tekst nog pakkender maken? En zijn dit echt de beste foto’s die je hebt en die het beste aansluiten bij deze advertentie? Soms presteert juist de tekst of de foto waarvan je het niet verwacht beter. Dus test ook vooral met verschillende advertenties tegelijkertijd.

Veelvoorkomende redenen waarom jouw advertentie slecht presteert

  • Geen goede landingspagina; de link leidt naar de homepage, een categoriepagina of een slechte salespage met te veel afleiding en geen probleemoplossende tekst.
  • Onduidelijk of onaantrekkelijk beeldmateriaal; denk aan een stockphoto die algemeen bekend is, wazige foto’s, foto’s met te veel tekst, onprofessioneel beeldmateriaal of te langdradige video.
  • Geen rake advertentietekst; een foto of video moet de aandacht trekken en de tekst moet daarna jouw ideale klant raken en triggeren om op zoek te gaan naar meer informatie. Dit doe je bijvoorbeeld door een urgent probleem aan de kaak te stellen en een passende oplossing te bieden.
  • Verkeerde doel uitkiezen; bijvoorbeeld als klein bedrijf met een eerste advertentie direct gaan voor de doelstelling conversie.
  • Te weinig budget; te voorzichtig zijn en te weinig budget inzetten, zorgt automatisch voor minder resultaat.
  • Te brede doelgroep of juist te smal; bij een te brede doelgroep laat Facebook jouw advertentie zien aan niet relevant publiek. En bij een te smalle doelgroep zijn er simpelweg te weinig mensen die in jouw straatje passen. Waardoor de resultaten direct een stuk duurder worden en de advertentie minder mensen bereikt. (Wat in sommige gevallen ook juist slim kan zijn!)
  • Verkeerd kanaal; bijvoorbeeld een advertentie inzetten op LinkedIn terwijl je doelgroep op Instagram zit.
  • Advertentie niet geoptimaliseerd voor verschillende kanalen; een advertentie 1-op-1 doorplaatsen naar een ander kanaal. Bijvoorbeeld zoals Facebook dit kan met Instagram. Terwijl dit over het algemeen vraagt om ander beeldmateriaal en andere teksten.
  • Een aanbod wat te hoog gegrepen is; verwacht niet dat mensen direct met je trouwen en jouw hoog geprijsde aanbod afnemen na het zien van één advertentie. Lees: dit zie je al bij producten hoger dan €50,-.

Hoe je advertenties inzet als marktonderzoek

Je kunt advertenties inzetten als testmiddel of marktonderzoek. Er wordt regelmatig aangeraden om mensen in je netwerk te vragen om eens naar je nieuwe product/salespage/social media kanaal/website/etc. te kijken. Zelf heb ik hier weinig relevante informatie uitgehaald. Veelal dingen die ik zelf ook wel zag of ze waren te positief, want zij vonden het er mooi uitzien. Maar ze keken er niet naar vanuit marketing & sales oogpunt. En als je het aan je potentiële klant vraagt? Die kan nog zo positief zijn, maar het zegt niks over of diegene ook daadwerkelijk gaat kopen als je je nieuwe product lanceert.

Een advertentie vertelt je direct waar het op staat. Nee, je weet dan niet direct wat je fout doet. Maar je weet wel dat je iets voor jezelf nog niet helder genoeg hebt. En vaak weet je ook zelf diep van binnen wel waar je steken laat liggen.

Geen kliks op de links, terwijl je 100% zeker bent van het kanaal en de doelgroep? Dan is er iets mis met de tekst of het beeldmateriaal.
Wel kliks op de links, maar geen verkopen, terwijl je 100% zeker bent van het kanaal en de doelgroep? Dan gaat er iets fout op de landingspagina: de pagina zelf of het aanbod.

Dus ben je benieuwd wat jouw ideale klant vindt van jouw aanbod, website of content? Slinger het de wereld in met een advertentie!

En onthoud: je bent alleen super gemotiveerd om te leren, als het je geld kost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *