Ik merk om me heen dat er veel mensen zijn die zoekende zijn wat ze nu met hun zichtbaarheid moeten. Het voelt voor velen niet gepast om te verkopen. Voor anderen valt hun gehele omzet weg. Onthoud: zichtbaarheid is key. Of je nu kunt/wilt verkopen of niet. Waarom? In dit artikel geef ik je 5 reden waarom je juist nu moet investeren in je online zichtbaarheid.

Iedereen is nu online

Letterlijk iedereen is nu online. Om het nieuws te volgen, om in contact te komen met gelijkgestemden in Facebookgroepen of om juist op zoek te gaan naar wat positiviteit. Daarnaast zitten mensen veel meer thuis. Mensen hebben meer vrije tijd doordat werk wegvalt of ze vervelen zich sneller doordat hun mogelijkheden worden beperkt. En dan komt de telefoon al snel boven tafel: even snel door social media scrollen. Dus deze tijd is absoluut een kans voor jou om goed zichtbaar te worden; jouw publiek is aanwezig.

Je wilt al tijden beter zichtbaar worden, dit is je kans

Er zijn genoeg ondernemers waarbij zichtbaarheid nog altijd een lastig thema is. Ze willen het wel, maar zijn te druk met brandjes blussen. Dus blijft online zichtbaarheid maar een beetje links liggen. Wat ga je nu doen als een groot gedeelte van je omzet wegvalt en tijd vrij komt? In zak en as zitten? Of ga je kansen grijpen en nu eindelijk actie ondernemen: zichtbaar worden!

Er zijn ook heel veel mensen die nu juist stoppen met zichtbaar zijn. Ze hebben het gevoel dat het niet gepast is om te verkopen of ze hebben een product waarvoor ze nu geen kansen zien. Resultaat: ze weten niet meer wat ze moeten delen, dus delen ze maar niks. Voor jou juist een kans om gemakkelijk sneller zichtbaarder te worden en je bereik op te bouwen. Op het moment dat anderen daarmee stoppen, is er simpelweg minder concurrentie online.

Het is makkelijker om relaties op te bouwen

Voor de ondernemers die al goed zichtbaar waren, is het zaak om zichtbaar te blijven. Je wilt top-of-mind blijven bij jouw publiek. Daarnaast is dit ook je kans om te gaan staan voor je visie en een ‘thought leader’ te zijn. Het is jouw taak als ondernemer om positief te blijven, kansen te zien en te grijpen. Maar ook om voor jouw publiek te zorgen. Ze te laten weten dat je bereikbaar bent, dat je ze begrijpt als ze even niet langs durven te komen, dat je met ze mee wilt denken over kansen etc. Dit is het moment om relaties op te bouwen. Problemen en onzekerheid vragen om herkenning en begrip. Ken je het voorbeeld van twee meisjes die dachten dat ze nooit vriendinnen konden worden, totdat ze erachter kwamen dat ze dezelfde persoon niet aardig vonden?

Zichtbaarheid maakt ook nu het verschil in: to buy or not to buy

Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit. Mensen komen liever niet naar de winkel (en het wordt ze opgedragen om thuis te blijven), dit vraagt om online verkopen. Onthoud goed dat op het moment dat jij jouw offline winkel tijdelijk sluit en jij je online ook niet meer laat zien, je totaal van de radar verdwijnt. Terwijl je hier ook een kans kunt benutten door online je producten te laten zien, laat aanschaffen en ze zelf verstuurt. Hier heb je niet per se direct een webshop voor nodig, dit kan alleen al gewoon via Instagram Stories bijvoorbeeld. Een tikkie is zo gemaakt en een label voor het verzenden kun je ook online aanschaffen. Komt niks moeilijks bij kijken. Het is een kwestie van kansen zien en grijpen.

Dus ook nu maakt zichtbaarheid het verschil in to buy or not to buy. Verdwijn je van de rader of bedien je jouw publiek online. Ook als je te maken hebt met een product/dienst dat je nu niet kunt verkopen door het virus. Dan kun je twee dingen doen: een tijdelijk product verzinnen wat je nu wel kunt verkopen of je richt je op de lange termijn. Hoe ga je ervoor zorgen dat als het gevaar geweken is, mensen wel weer bij jou gaan kopen? Onder andere door nu zichtbaar te blijven en online waarde te blijven bieden. Je moet mensen laten inzien waarom ze jou nodig hebben. Dit moet je altijd, maar nu al helemaal. Want mensen zijn toch geneigd om een beetje de hand op de knip te houden in onzekere tijden.

Goedkoper adverteren

Last but not least, investeer in online adverteren. Adverteren is duidelijk goedkoper geworden de laatste weken, want het is iets waar mensen snel op besparen in tijden van ‘crisis’. Terwijl het nu juist ook een kans is om gemakkelijk snel veel bereik te krijgen, maar ook met een goedkoop product gemakkelijk en goedkoper kunt verkopen. Dus mocht je al tijden denken dat je wel een x wilt gaan adverteren, start nu! En voor degenen die twijfelen om het tijdelijk stop te zetten, doe het niet! Je hebt jouw zichtbaarheid hard nodig nu en het is dus duidelijk goedkoper dan een paar weken terug. Kijk liever of je eerst op de echt onnodige kosten kunt besparen, maar niet op je marketingkosten.

Investeer jij meer in jouw zichtbaarheid in deze tijden?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *