Naar mijn mening blijven veel dienstverlenende ondernemers op social media te oppervlakkig. We zijn op social media al verschillende soorten content tegengekomen. In het begin kon je als ondernemer wegkomen met het simpelweg promoten van je producten en diensten. Tegenwoordig wordt dat in veel gevallen niet meer gewaardeerd, tenzij het een goede actie is met bijvoorbeeld korting. Daarna kwamen we in het tijdperk met steeds meer inspiratie, wat alsnog moest leiden tot aankopen. De ondernemer kwam steeds meer zelf in beeld, deelde praktische tips en deelde persoonlijke ervaringen. En dat is, denk ik, een positieve ontwikkeling. Maar de meeste ondernemers blijven hierin hangen. In 2020 heb je niet meer genoeg aan wat simpele inspiratie, het is tijd om next level te gaan.

Vraag je dit eens af…

In hoeverre heeft het nut om alleen praktische tips en wat persoonlijke verhaaltjes te delen met jouw volgers? Zijn ze daar echt mee geholpen? Zien ze echt het nut ervan in?

Waarschijnlijk niet.

Weet je wat er echt gebeurt?

Jouw volgers bekijken jouw bericht met praktische tips. Ze denken: “Oh ja, handig.” en ze vergeten het weer. Wellicht slaan ze het bericht op, maar er zullen maar een heel klein aantal mensen zijn die er echt iets mee gaan doen.

Maar Mylène, jij bent toch voorstander van persoonlijk zijn en inspireren? Ja! Zeker! Dat is ook zeker de eerste stap voorwaarts als je komt vanuit commerciële berichten. Maar je kunt nog een stap verder: inzicht geven en impact maken.

Hoe geef je inzicht?

Voordat mensen iets met jouw tips kunnen, moet je inzicht geven. Inzicht geven in hun problemen. Zodat je daarna impact kunt maken. Om inzicht te geven, moet je in ieder geval deze drie dingen weten en doen:

  1. Weten waar je voor staat

Zonder een visie, heb je niks om door te geven. Bij punt 1 kom je dus automatisch terug op het kennen van je merkverhaal, je personal brand. Wie ben je en waar sta je voor? En vooral doorleef je dit 100%?

  1. Je doelgroep kennen

Daarnaast is het van belang dat jij jouw doelgroep kent. Je moet weten wie ze zijn, wat ze doen, wat ze belangrijk vinden, wat hun dromen en doelen zijn en vooral wat hun problemen zijn. Als je niet de koppeling tussen jezelf en jouw doelgroep kan maken, ben je enkel aan het zenden. Je weet niet of de ander er op zit te wachten en of diegene er wat aan heeft.

  1. Een voorbeeld zijn

Het is zaak dat jij een voorbeeld bent voor jouw volgers. Zorg dat je het ideale leven voorleeft voor jouw volgers. Mensen leren van andere mensen, die doen wat ze zeggen.

Het is niet voldoende om te vertellen wat je bedoelt, waar je van droomt en wat je voor een ander kan betekenen. Als je niet zelf het levende bewijs bent, zullen mensen je niet vertrouwen. Mensen willen het resultaat van jouw visie zien. Ze willen zien dat jij doet, wat je een ander leert en dat het jou het resultaat oplevert waar zij van dromen.

Als jij jouw visie uitdraagt, welke verband heeft met de problemen en dromen van jouw doelgroep en laat zien dat jij het levende voorbeeld bent. Dan geef je inzicht. Inzicht in DAT het anders kan, HOE het anders kan en vooral dat JIJ het anders kan. Je geeft jouw doelgroep verlangen: Als JIJ het kan, kunnen ZIJ het ook. Maar daar hebben ze jou voor nodig; ze gaan verlangen naar jouw hulp.

Hoe maak je impact?

Om impact te maken en ervoor te zorgen dat jouw doelgroep jou wil, moet je na het geven van inzicht, ook nog impact maken. Je moet voorkomen dat jouw doelgroep één bericht van je leest en denkt: “Interessant!” en je daarna weer vergeet. Je moet top of mind blijven als het gaat om het probleem van jouw doelgroep.

Dit doe je door één boodschap te kiezen, die naadloos aansluit op jouw visie en de problemen & dromen van jouw doelgroep.

Als je één boodschap constant blijft delen in de vorm van rake copy, podcasts, video’s, etc. dan kan jouw doelgroep niet meer om jou heen. Jij bent een constante zichtbare factor:

  • Jij doorleeft jouw visie
  • Ze zien wat het je oplevert
  • Je zegt wat je doet en je doet wat je zegt

En daarom is het ook zo belangrijk dat jij jouw boodschap weet over te brengen. Je moet de taal spreken van jouw doelgroep. Je moet jouw doelgroep door en door kennen, zodat ze zichzelf in jou gaan herkennen. Als jij jouw boodschap niet onder woorden weet te brengen, kun je delen wat je wilt, maar zal jouw doelgroep zich nooit in jou herkennen.

Dus in het kort:

  1. Weet waar je voor staat
  2. Ken je doelgroep door en door
  3. Kies je hoofdboodschap
  4. Wees een levend voorbeeld
  5. Delen, delen, delen
  6. En vooral: stop met loze tips delen, laat zien hoe jij het aanpakt en wat jouw visie je oplevert

Als je dit gaat toepassen, gaan mensen uit zichzelf voor jou kiezen. Ze zien dat jij de resultaten behaalt, die zij willen behalen. Je geeft ze inzicht in wat het probleem is en hoe jij het oplost. Waardoor ze gaan verlangen naar jou en jouw oplossing.

 

Wil jij ook de eerste stappen zetten naar social selling? Waarbij jouw doelgroep uit zichzelf voor jou gaat kiezen, omdat jij de oplossing voor hun probleem voorleeft? Kom dan naar mijn masterclass ‘Sociaal verkopen op social media’. Tijdens deze masterclass ga ik je helpen bij het formuleren van jouw hoofdboodschap, vanuit jouw eigen verhaal. Zodat je jezelf op een unieke manier gaat positioneren en verkopen op social media, waardoor jouw volgers gaan verlangen naar jouw oplossing voor hun probleem en je moeiteloos verkoopt. Meer weten? Klik hier voor meer informatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *