Ik gun jou de allerbeste klanten. Waarom? Omdat je daarmee veel meer plezier krijgt in ondernemen. Je hebt vast wel eens klanten gehad die jou veel moeite kostten. Die jouw energie opslurpten, om wat voor reden dan ook. Maar er zijn vast ook klanten waar je heel graag voor werkt. Hoe fijn zou het zijn als je alleen nog maar van dat soort leuke klanten zou aantrekken? Dit is mogelijk en het begint bij wat je uitdraagt online. In deze blog leg ik je uit hoe je jouw favoriete klant aantrekt via social media.

Kies jouw focus volger

De basis van jouw favoriete klant aantrekken, is weten wie jouw favoriete klant en daarmee favoriete volger is. Ik noem het jouw focus volger. De volger waar je jouw focus op legt. Je kunt hiervoor een mooie volgerpiramide maken. Waarbij op nummer één jouw focus volger staat.

Dit betekent niet dat je alleen nog maar volgers mag hebben die precies jouw favoriete klant zijn. Het is een kwestie van jezelf onderscheiden en dit: praat tegen één persoon en de rest luistert mee. Of praat tegen iedereen en niemand voelt zich aangesproken.

  1. Focus volger; dit is je best mogelijke volger. De volger die in het plaatje past van jouw favoriete klant; degene aan wie je de beste producten verkoopt, met de beste marges en waar je met plezier voor werkt.
  2. Geschikte volgers; dit is niet je beste volger (en daarmee niet de beste klant), maar past wel in het plaatje. Als je je bijvoorbeeld specifiek focust op een volger die houdt van voetbal, maar deze volger houdt van basketbal. Hij zou mensen in zijn netwerk kunnen hebben die wel houden van voetbal, waardoor hij je toch jouw beste klant op kan leveren. Of jij kan hem de waarde bieden, die je biedt aan jouw voetbalfans en het is goed voor jouw bedrijf. Het levert je voldoende omzet, plezier, etc. op. Dan is dit een prima volger.
  3. Ongeschikte volgers; volgers die simpelweg niet in het plaatje passen van jouw favoriete klant en die jou sowieso niks gaan opleveren. Denk aan spamaccounts, maar ook aan de type klanten die je absoluut niet aanspreken. Deze verwijder je per direct om jouw netwerk waardevol en interactief te houden.

Hoe kies je jouw focus volger?

  1. Schrijf al je klanten of klantgroepen op. Ook degenen die je nu nog niet als klant hebt, maar waar je van droomt om ze als klant te hebben.
  2. Zet ze in de juiste volgorde in de piramide. Wie is jouw favoriete klant en daarmee focus volger? Wie is er geschikt, maar is meer een meelezer? En wie is er totaal ongeschikt?

Belangrijk:

  • Kies altijd één focus klant. Omschrijf deze als een persoon en niet als een bedrijf. Dus bijvoorbeeld: de manager van de afdeling marketing en niet: Unilever.
  • Stel altijd ondergrenzen. Wie zijn ongeschikt?

Kies de boodschap voor jouw focus volger

Nu je weet op welke volger jij je focust, kun je een boodschap formuleren. Je wilt immers iets verkopen aan jouw volger, maar dit doe je op social media niet door te zeggen: “Koop mijn geweldige product!” Dat doe je door een sociale boodschap te formuleren waaruit blijkt hoe jij het probleem van jouw volger oplost.

Een goede boodschap is:

  • Raak: het is echt een groot probleem of wens van jouw focus volger. Je hoeft hem niet meer te overtuigen dat dit een probleem voor hem is. Iets waar hij van wakker ligt.
  • Urgent: het speelt NU. Hij zou er liever gister iets aan doen dan vandaag. De boodschap moet triggeren om actie te ondernemen.
  • Persoonlijk: de boodschap sluit aan bij de persoon, dus niet bij het algemene probleem van Unilever. Maar bij het probleem van de manager van de afdeling marketing. Hetgeen waar hij verantwoordelijk voor is. En je gebruikt de woorden van jouw focus volger, geen vakjargon of andere algemene termen.
  • Compact: Je maakt één punt en niet tien verschillende.

Hoe kies je de boodschap voor jouw focus volger?

Je kunt de boodschap voor jouw focus volger ontdekken door antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Wie is jouw focus volger (en jouw favoriete klant)?
  • Wat is zijn grootste probleem?
  • Wat wil hij bereiken? Schrijf zoveel mogelijk doelen en wensen op.
  • Waar ligt hij ’s nachts wakker van? Schrijf zoveel mogelijk problemen en uitdagingen op.
  • Hoe draagt jouw product bij aan de oplossing van dat probleem?
  • Wat is het best mogelijke resultaat dat klanten halen met jouw product?

Het liefst zorg je er hierbij voor dat jouw product de oplossing is voor zijn allergrootste, meest urgente probleem.

Nadat je antwoord hebt gegeven op deze vragen ga je jouw antwoorden samenvatten in twee zinnen:
Wij werken voor … (je favoriete klant). We helpen ze om … (het (allergrootste)probleem van je klant), zodat … (het belangrijkste eindresultaat).

Controleer ten slotte of de boodschap raak, urgent, persoonlijk en compact is. Zo ja? Dan kun je door naar de volgende stap! Het verspreiden van de boodschap.

Verspreid de boodschap

Als je eenmaal de perfecte boodschap hebt gevonden, is het simpelweg een kwestie van verspreiden en herhalen. Je onderscheidt je namelijk van je concurrenten door één favoriete klant te kiezen (een niche) en door één eindresultaat/oplossing/voordeel heel erg uit te vergroten.

Een Swapfiets zegt niet: “Onze fietsen rijden lekker, het zadel zit goed, we hebben 7 versnellingen & je hebt morgen een nieuwe als hij stuk gaat of gestolen wordt.”

Nee. Ze zeggen: “Het allergrootste voordeel is dat je morgen een nieuwe hebt als je fiets stuk gaat of gestolen wordt.”

Dit maakt het enorm duidelijk voor jouw klant waarom ze bij jou moeten zijn. Het zorgt voor een top-of-mind positie voor de oplossing van dat ene probleem.

Als je je hoofdboodschap hebt, ga je brainstormen op welke manieren je jouw beste oplossing kunt verspreiden. Je hoeft niet in elk bericht letterlijk hetzelfde te zeggen. Je kunt jouw oplossing vanuit verschillende hoeken bekijken, je kunt het probleem ontleden en je kunt succesverhalen delen. En zorg ervoor dat je jouw boodschap op verschillende kanalen terug laat komen om zoveel mogelijk mensen te bereiken vanuit verschillende hoeken.

Weet je nog? De kracht van reclame zit hem in de herhaling.

Volhard hierin en jouw klanten komen vanzelf.

 

 

Ben je benieuwd hoe je dit zelf kunt toepassen in jouw bedrijf? Wil je leren hoe je jezelf op een unieke manier positioneert en verkoopt op social media, zodat klanten uit zichzelf voor jou gaan kiezen? Volg dan mijn masterclass ‘Sociaal verkopen op social media’ op 26 maart 2020. Meer informatie vind je hier.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *