De meeste ondernemers weten wel het een en ander van adverteren op Facebook en Instagram. En zo niet, dan zijn er super veel professionals die wel weten hoe het moet en daar mooie resultaten mee behalen. Maar adverteren op LinkedIn blijft voor veel ondernemers een beetje vaag. Hoe moet het? Voor wie is het interessant? Is het duur? In deze blog neem ik je mee in adverteren op LinkedIn!

Voor wie is het interessant om te adverteren op LinkedIn?

Voor iedere ondernemer is het belangrijk om zijn of haar doelgroep te kennen en te weten waar die zich bevindt. In de zakelijke markt hebben de meeste mensen wel LinkedIn, hierdoor is bijna iedere branche wel te vinden op LinkedIn en is het voor veel B2B-bedrijven interessant om te adverteren op LinkedIn. Als je echt te maken hebt met producten of diensten voor de consument, dan zal adverteren op LinkedIn hoogstwaarschijnlijk minder effectief zijn. Maar eens een testadvertentie plaatsen, kan natuurlijk nooit echt veel kwaad. 😉

Daarnaast is het belangrijk om je af te vragen met welk doel je wilt adverteren op LinkedIn. Met adverteren op LinkedIn kun je ervoor zorgen dat je merkbekendheid omhoog gaat, je meer websitebezoekers krijgt, meer interactie krijgt op LinkedIn zelf, meer leads en meer conversies. Maar LinkedIn is ook het domein van de recruiters, oftewel: geschikt voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Dus heb je een van deze doelen en zit jouw doelgroep op LinkedIn? Dan zou ik zeggen: adverteren maar!

Soorten advertenties

Nu je weet of adverteren op LinkedIn interessant is voor jouw bedrijf, wil je vast weten hoe het moet. Ik zal je eerst wat meer thuis maken in de verschillende mogelijkheden. LinkedIn heeft namelijk een hoop verschillende soorten advertenties. En ik zal de verschillende soorten even kort toelichten.

  • Tekstadvertentie: Dit zijn de advertenties die alleen bestaan uit tekst. Je vindt ze aan de zijkant, bovenkant of onderkant van webpagina.
tekstadvertentie linkedin adverteren
  • Advertentie met afbeelding of video: dit zijn advertenties in de tijdlijn. Dit zijn advertenties met tekst en een of meerdere afbeeldingen, maar je kan ook een video inzetten. Bovendien kun je bij deze advertenties ook gebruik maken van een leadgeneratieformulier. Hier kom ik later in deze blog op terug.
advertentie met afbeelding linkedin adverteren
  • InMail advertentie: Ken je de gesponsorde berichten in je privé berichten? Dit zijn InMail advertenties.
inmail advertentie linkedin adverteren
  • Dynamische advertentie: Tot slot zijn er ook nog dynamische advertenties, zoals de spotlight advertentie of volgadvertentie. Dit is een advertentie, zoals je hem hieronder ziet van LinkedIn zelf. Het zijn kleine advertenties met een hele duidelijke call-to-action. 
dynamische advertentie linkedin adverteren

De advertenties die het meest gebruikt worden, zijn de tekstadvertenties, advertenties met beeld en de InMails. Bij de ‘gewone’ advertenties in de tijdlijn, valt het het minst op dat de berichten gesponsord zijn. Dit zal voor een beginnende adverteerder het makkelijkste zijn om te maken. De overige advertenties vragen om iets meer tekstuele skills. Maar experimenteer er gerust op los en kijk wat voor jou het beste werkt! 

Stappenplan voor adverteren op LinkedIn 

Heb je nog nooit geadverteerd op LinkedIn? Hier start je met adverteren

Stap 1: Inloggen bij LinkedIn -> Klik (rechtsboven in het scherm) op werk -> Onder het kopje ‘Andere LinkedIn-producten’ staat Adverteren.

Stap 2: Heb je nog geen advertentie account? Maak een ad-account aan.

Stap 3: Vul alle gevraagde gegevens in.

Klaar is kees. Nu heb je een advertentie account bij LinkedIn. Tijd om een advertentie te maken. 

Zo maak je jouw eerste advertentie op LinkedIn

In dit stappenplan heb ik gekozen voor het doel: ‘websiteverkeer’ en een advertentie met een foto.

Stap 1: Klik op campagne maken

Hieronder zie je het scherm waar je terecht komt, als je normaliter het Adverteren scherm opent. Hier beheer je jouw campagnes.

Stap 2: Kies een doelstelling

Kies de doelstelling die bij jouw advertentie past.

  • Merkbekendheid
  • Websitebezoeken
  • Interacties
  • Videoweergaven
  • Genereren van leads
  • Websiteconversies
  • Sollicitanten

Stap 3: Bepaal de doelgroep

Bij LinkedIn krijg je erg uitgebreide mogelijkheden om te targetten op de juiste doelgroep. Enerzijds ‘gewoon’ op locatie, maar anderzijds ook heel specifiek op basis van persoonskenmerken. Tot slot kun je ook nog gebruik maken van de Insight Tag, waarbij je LinkedIn de mogelijkheid geeft om (net als bij Facebook) te targetten op mensen die eerder met jouw bedrijf in contact zijn gekomen.

  • Op basis van locatie.
  • Op basis van kenmerken van personen die je wil bereiken.
    • Bedrijf (bedrijfsgrootte, bedrijfsnamen, bedrijfstakken, etc.)
    • Demografische gegevens (geslacht, leeftijd)
    • Opleiding (onderwijsinstellingen, studierichtingen, titels/graden)
    • Ervaring (aantal jaren ervaring, functies, vaardigheden, etc.)
    • Interesses (groepen, interesses van leden)
  • Audience Matching met behulp van de Insight Tag: bezoekers van website, maillijsten, etc.

Stap 4: Kies een advertentieformat

Dit zijn de advertentie soorten waar je eerder in deze blog over hebt kunnen lezen.

advertentieformat kiezen adverteren op linkedin

Stap 5: Budget en schema

Bij deze stap bepaal je hoeveel geld je uit wilt geven aan de campagne en hoe lang de campagne moet lopen.

Let hierbij op de volgende twee dingen:

  • Het minimale dagbudget bij adverteren op LinkedIn is 10 euro per dag.
  • Het advies wat vaak gegeven wordt is om minimaal 300 euro te reserveren voor een campagne, met een maximaal dagbudget van 25 euro per dag en waarbij je betaalt per klik (biedstrategie CPC).
linkedin budget kiezen adverteren

Stap 6: Advertentie opmaken

En dan is het tijd om de advertentie vorm te geven!

  • Titel: Geef je advertentie een pakkende titel, die de aandacht grijpt.
  • Tekst: Wat wil je vertellen in jouw advertentie?
  • Beeldmateriaal: Welk beeldmateriaal past bij jouw advertentie?
  • Bestemmingspagina: Op welke websitepagina moet een bezoeker belanden naar aanleiding van jouw advertentie?
  • Oproep tot actie: Welke call-to-action past bij jouw advertentie en bestemmingspagina?
    • Solliciteren
    • Downloaden
    • Offerte weergeven
    • Meer informatie
    • Inschrijven
    • Abonneren
    • Registreren
    • Lid worden
    • Deelnemen
    • Demo aanvragen
linkedin advertentie maken

Stap 7: Laatste check + plaatsen

Helemaal klaar? Check het nog een keer (bijvoorbeeld op spelfouten in je advertentietekst!) en dan ben je klaar om je advertentie te plaatsen!

Hoe maak je een lead gen form?

LinkedIn geeft je de mogelijkheid om direct leads te genereren via LinkedIn. Dit betekent dat je zelf een formulier kunt maken, waar mensen terecht komen als ze op jouw advertentieknop klikken. Ze hoeven dan niet eerst naar jouw website om daar uiteindelijk een formulier in te vullen (voor bijvoorbeeld een gratis download, maillijst, sollicitatie, etc.). Hiermee bespaar je de geïnteresseerden een extra stap. Maar hoe maak je een lead gen form? Nou zo:

Stap 1: Ga naar Assets en klik op Leadformulieren

Stap 2: Klik op formulier aanmaken

Stap 3: Formulier opmaken

Hier krijg je de kans om je formulier volledig zelf op te maken. Je kunt zelf kiezen welke vragen je wil stellen, wat voor bedank bericht je wilt sturen en dergelijke.

Stap 4: LinkedIn checkt jouw formulier

Nadat jij jouw formulier hebt ingestuurd, checkt LinkedIn of deze voldoet aan hun regels en eisen.

Stap 5: Goedgekeurd? Tijd om jouw formulier in te zetten!

Zodra je formulier is goedgekeurd, kun je hem gaan inzetten bij advertenties die het doel ‘leads genereren’ hebben.

Extra tips voor adverteren op LinkedIn

Zo, nu heb je de basis van mij gekregen van hoe adverteren op LinkedIn in zijn werk gaat. De verdere invulling is nu aan jou. Toch wil ik je nog wel een paar tips meegeven:

  • Gebruik een opvallend beeldmateriaal wat de aandacht trekt, denk aan gezichten of tekst op contrasterende achtergrond.
  • Schrijf een pakkende tekst waaruit noodzaak blijkt, waarom willen mensen dit per se nu van jou kopen of krijgen?
  • Vermeld altijd een call-to-action in de tekst, zoals ‘Klik op de knop ‘Meer informatie’ voor meer informatie over …’.
  • Test met meerdere advertenties, zo leer je wat voor jou het beste werkt.
  • Bij gebruik van een InMail, maak gebruik van een informele tone of voice en een eenvoudige opmaak. Dit zorgt ervoor dat mensen je bericht sneller lezen, ze voelen zich zo sneller aangesproken. Houd er rekening mee dat je over kan komen als een indringer in een privé omgeving. 
  • Maak gebruik van de LinkedIn Insight Tag, zo kan LinkedIn jou beter van informatie voorzien over welke advertenties werken en welke niet. (Lijkt op de Facebook Pixel!)

Heel veel succes met adverteren op LinkedIn. Kom je er niet helemaal uit? Laat het me gerust weten, dan help ik je verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *