fbpx

Begin van het jaar heeft Facebook al een aantal belangrijke veranderingen aangekondigd, maar in 2020 gaan deze veranderingen echt doorgevoerd worden! Ben jij al op de hoogte van de volgende essentiële veranderingen op Facebook?

De Facebook tijdlijn gaat veranderen in 2020

Facebook gaat de tijdlijn uit zicht laten verdwijnen. Als je nu de website of app van Facebook bezoekt, krijg je direct de tijdlijn met alle nieuwe berichten in beeld. Over een tijdje is dit niet meer zo! Waar je nu via de website aan de zijkant naar bijvoorbeeld groepen gaat op Facebook en via de app via de snelknoppen aan de onderkant van je scherm, zal je voortaan ook via een knop naar de tijdlijn moeten klikken. Hierdoor moet je een extra handeling verrichten om door de tijdlijn te kunnen scrollen. Facebook gaat namelijk meer focussen op groepen en privé berichten (Facebook Messenger).

Groepen en privé berichten worden belangrijker

De mensen van Facebook roepen al langer dat zij relaties belangrijk vinden. Met die reden hebben eerder al eens hun algoritme dusdanig aangepast, zodat berichten van vrienden eerder naar voren komen dan berichten van bedrijven. En nu maken ze de keuze om Facebook in 2020 veranderingen door te voeren en het een meer gesloten platform te maken, waarbij een-op-een contact belangrijker wordt. Oftewel interactie in groepen wordt belangrijker en ook Facebook Messenger zal meer op de voorgrond komen te staan. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe ze dit gaan vormgeven. Maar het is belangrijk om dit alvast in je achterhoofd te houden, want hoe ga je hier op in spelen als ondernemer?

Facebook tips voor jou als ondernemer

Je weet nu dat Facebook in ieder geval groepen en Messenger naar voren gaat halen. Doe je hier nu nog weinig mee? Ga je er dan alvast in verdiepen! Zo heb je een streepje voor op de ondernemers (lees: concurrenten) die dit niet doen en sta je niet met je mond vol tanden op het moment dat de veranderingen worden doorgevoerd.

Heb je nog geen Facebookgroep? Bedenk dan wat voor groep je zou kunnen aanmaken en investeer nu alvast in het promoten van die groep. Dan bedoel ik niet per se letterlijk adverteren, maar schrijf er berichten over op je tijdlijn en/of op andere kanalen. Zorg ervoor dat je alvast een basis met leden opbouwt.

En ga daarnaast eens kijken hoe je Facebook Messenger kan gaan inzetten? Facebook zal hier ook meer advertenties laten zien in de toekomst. Maar je kunt nu ook al adverteren in Messenger. Ga daar bijvoorbeeld eens mee testen!

Is Facebook nog de moeite waard?

Nog zoiets wat al tijden speelt. Klanten vragen het mij ook vaak: “Is Facebook nog de moeite waard?”. Facebook is de afgelopen tijd absoluut een grotere uitdaging geworden voor ondernemers. En ook lang niet iedere doelgroep maakt nog even veel gebruik van Facebook. Maar je ziet wel in veel Facebookgroepen (ja, ja!) nog veel interactie en ook met adverteren worden nog hele mooie resultaten behaald. Bovendien valt Facebook nog steeds onder de grootste social media platformen. Dus ik zou Facebook zeker nog niet links laten liggen.

Hoe ga jij inspelen op de komende veranderingen van Facebook?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *