fbpx

In social media land gaat het er al een tijdje over, maar vandaag was het eindelijk zo ver: Pinterest lanceerde de mogelijkheid tot adverteren voor zakelijke accounts in Nederland. Dit maakt Pinterest absoluut nog interessanter. Het kanaal stond er al om bekend dat het goed werkt voor je SEO (vindbaarheid in Google) en dat het heel positief kan zijn als je bedrijf ook maar iets met inspiratie wil doen. Maar tot nu toe moest je het doen met organisch bereik, tot vandaag. Alleen het is nieuw, dus hoe pak je het aan? Ik zal je op weg helpen.

Vereisten voor adverteren op Pinterest

Om te kunnen adverteren op Pinterest, moet je een zakelijk account hebben. En met de komst van advertenties, lijkt het opeens ook een stuk makkelijker om een zakelijk account aan te maken. Je kunt hier een zakelijk account aanmaken en een bedrijfstype selecteren. Maar je kunt ook je persoonlijke account omzetten naar een zakelijk account. Dit doe je door in te loggen en dan naar pinterest.com/business/convert/ te gaan. Dan vul je je bedrijfsnaam en website in en selecteer je een bedrijfstype.

Daarnaast raad Pinterest het aan om je eerst te verdiepen in je publiek en te ontdekken hoe zij Pinterest gebruiken. Als je al een zakelijk account hebt, dan kun je eenvoudig via je eigen statistieken naar de doelgroepstatistieken gaan en informatie verkrijgen over wat jouw doelgroep interessant vindt. Je kunt hierin zelfs onderscheid maken tussen je volledige publiek en betrokken publiek. Daarnaast kun je kijken naar de volledige doelgroep op Pinterest. Zie ook de screenshots hieronder.

Kies een doel

Zakelijk account, check! Inzicht in de doelgroep, check!
Tijd om een doel te kiezen voor je advertentie. Je kan kiezen uit 3 hoofddoelen:

  • Vergroot je bekendheid (KPI’s: merkbekendheid, productherkenning, bereik en frequentie)
    • Merkherkenning
    • Videoweergaven
  • Beïnvloed overwegingen (KPI’s: websitebezoekers en app-installaties)
    • Verkeer (naar je website)
    • App-installatie
  • Verhoog je omzet
    • Conversie

Let op: om conversie te kunnen meten, moet je eerst de Pinterest-tag toevoegen aan je website. Hoe je dat doet? Dat lees je hier.

Bepaal de plaatsing

Als je een doel hebt gekozen, kun je de campagnedetails invullen. Je kunt de campagne een naam geven, bestedingslimiet invullen en een carrousel maken van je advertentie. Verderop in het stappenplan kun je ook kiezen waar je advertentie wordt weergegeven. Je kunt kiezen uit: overal, bladeren (weergave op startpagina’s bij mensen en bij gerelateerde pins) of bij zoeken (weergave in zoekresultaten en gerelateerde pins).

Stel een de doelgroep en de relevante trefwoorden in

Vervolgens werkt het bijna hetzelfde als op Facebook. Je kunt een doelgroep aanmaken met behulp van je klantenlijst, sitebezoekers of bestaande Pinterest-doelgroepen. Maar je kunt ook zelf een doelgroep samenstellen op basis van geslacht, leeftijd, locatie, taal, apparaat en interesses. Vervolgens geeft Pinterest een weergave van de potentiële doelgroepgrootte, net als bij Facebook.

Een leuke toevoeging van Pinterest is de optie om trefwoorden toe te voegen. Het lijkt een beetje op de hashtags bij Instagram, vind ik. Ze raden aan om minimaal 25 trefwoorden toe te voegen om zo het bereik van je advertentie in de zoekresultaten en tussen de gerelateerde pins te vergroten. Je kunt zoeken op trefwoorden en Pinterest geeft aan hoe vaak er op gezocht wordt per maand.

Pins maken of selecteren

In het laatste scherm mag je dan eindelijk de advertentie maken. Oftewel je kunt Pins kiezen die je al gemaakt hebt en die promoten, maar je kunt ook specifieke Pins maken voor je advertentie. Eigenlijk hetzelfde als bij Facebook: of je promoot een bericht of je maakt een nieuwe advertentie. Ik denk dat je het beste een nieuwe Pin kan maken, die echt gericht is op de advertentie. Maar let wel op: als je een nieuwe Pin maakt, wordt deze ook gewoon toegevoegd aan je borden.

Klaar? Bevestig de advertentie en Pinterest zal de advertentie checken en online zetten, mits het niet in strijd is met de advertentieregels van Pinterest.

Houd de statistieken in de gaten

Heb je een advertentie lopen? Check dan ook regelmatig de statistieken, want ook van je advertentiecampagnes kun je natuurlijk statistieken inzien. In de statistieken kun je verschillende dingen zien van algemene prestaties, uitgegeven budget en of je je doelen behaalt.

Optimaliseer je advertentie waar nodig door bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen toe te voegen, je budget te verhogen, enzovoorts.

Tips van Pinterest zelf

  • Houd de pins verticaal met een ratio van 2:3 of 1000 pixels bij 1500 pixels.
  • Gebruik opvallende content en houd rekening met seizoenen en feestdagen. Mensen gebruiken Pinterest veel voor inspiratie.
  • Maak duidelijke teksten, maar let erop dat ze niet te lang worden. Zodat mensen hem gemakkelijk kunnen lezen op hun telefoon.
  • Consistentie is key, het beste is om je Pin te matchen met de landingspagina waar je je doelgroep naar toe stuurt.
  • Laat je logo subtiel zien, maar vermijd de hoek rechtsonder want daar komen de productpictogrammen van Pinterest te staan.
  • Maak gebruik van video, maar maak ze niet langer dan 20 seconden.

Nu ben je helemaal klaar om te starten met adverteren op Pinterest! Ik ben heel benieuwd wat voor resultaten je er mee gaat behalen, als je het gaat inzetten. En mocht je hulp nodig hebben, dan weet je me te vinden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *