Inclusief 3 best practices

Dat ondernemers in de horeca druk zijn. Dat wisten we al. (Welke ondernemer is niet druk tho?) Maar het is dan ook niet zo gek dat niet iedere ondernemer even veel tijd besteed aan social media. Het schiet er immers snel bij in. Toch zien we de laatste tijd bij een aantal horeca-hotspots een zeer succesvolle strategie naar boven komen op Instagram. En het is ook nog eens een ideale manier om de jongere doelgroep aan te trekken.

Millenials voelen de behoefte om te delen

Eerst even wat insiders informatie. Millenials willen niet alleen nieuwe ervaringen opdoen, maar ze willen ook gezien worden. Dit zorgt ervoor dat als een millenial een hotspot bezoekt, waar hij of zij plezier aan beleeft, dan zal er al snel een foto gemaakt worden. En lucky you, hebben millenials dan de neiging om deze foto te delen met de rest van de wereld, inclusief tags naar de locatie. Oftewel: HUUUUGE kans voor jou als ondernemer.  Want dan komen we op het volgende punt.

Voorbeeld doet volgen. En dat betekent dat als een millenial ziet dat een ander bij de hotspot is geweest, hij of zij ook de behoefte voelt om de locatie te bezoeken. En dan vooral als de ander enthousiast is over de locatie of aansprekende plaatjes deelt. #instaperfect

Wat doen horeca-hotspots hiermee?

Ze hebben hun locatie op orde

Ik wil niet zeggen dat je je locatie aan moet passen aan social media. Maar ik kan je wel vertellen dat een mooie locatie behoorlijk in je voordeel zal werken. Zo zorgt een locatie met veel licht en wit automatisch voor betere foto’s. En volgens de laatste trends zijn influencers helemaal gek van velvet stoelen, panterprintjes, roze en andere hippe aspecten in restaurants. Kijk maar eens naar The Streetfood Club in Utrecht. 

Instagrammable look and feel

En ja.. ook de koks worden opgeleid tot ware social media verleiders. Een mooi opgemaakt bord zal direct meer foto’s uitlokken, dan een bord waar het eten op gekwakt wordt. Klinkt redelijk logisch niet waar? Hetzelfde geldt voor unieke specials. Een Tony’s Chocolonely zeezout-karamel chocoladetaart klinkt een spectaculairder dan een chocoladetaart. Zo simpel werkt ons brein. Bedenk eens wat je hier zelf mee kunt doen voor jouw eigen onderneming. Kijk naar de trends en probeer ze door te voeren in jouw eigen bedrijf.

Ze nodigen influencers uit

Je ziet het vast en zeker gebeuren bij de grote merken en de grote influencers. Grote merken schakelen grote influencers in om hun producten te promoten op Instagram. Waarom zou jij hier niet ook slim gebruik van maken? Dit doen horeca eigenaren namelijk ook. Je hoeft niet direct een grote influencer uit te nodigen in jouw restaurant. Er zijn ook genoeg mensen in jouw omgeving die zich bezig houden met het maken van Insta perfecte plaatjes. Nodig eens een micro-influencer (tussen de 5.000 en 10.000 volgers) of nano-influencer (tot 5.000 volgers) uit in ruil voor een paar mooie plaatjes op Instagram.  Zij kunnen direct invloed uitoefenen op jouw doelgroep.

Maken slim gebruik van hashtags en geotags

Een slimme horeca hotspot zorgt voor een eigen hashtag en een eigen locatie op Instagram (geotag). Zo zorgen ze ervoor dat gasten hen kunnen taggen in hun foto’s en dit zorgt direct voor een groter bereik van hun restaurant. Deze hashtag wordt vervolgens weer (offline) vermeld op bijvoorbeeld de menukaart om zo gasten te inspireren om deze hashtag te gebruiken. Maar de tags zijn niet alleen goed voor het vergroten van jouw bereik.

Ze gebruiken foto’s van gasten

Maar ze maken zelf ook actief gebruik van de tags! Dit doen ze door de hashtag(s) en geotag actief te volgen. Zodra ze een mooie foto voorbij zien komen, vragen ze of ze de foto mogen gebruiken in hun feed. Hierdoor hoeven ze zelf geen tijd te verspillen aan het maken van mooie foto’s, want de  gasten maken ze voor hen! Ideaal toch.

Zetten personeel slim in

Maar zo lang de gasten nog niet genoeg foto’s voor ze maken of als ze eens wat andere foto’s in hun feed willen hebben, dan schakelen ze hun personeel in. En dit kun jij ook heel eenvoudig doen. Er zit vast wel iemand tussen die het leuk vindt om jouw Instagrampagina bij te houden én er ook gevoel voor heeft. Scheelt jou als ondernemer weer tijd en het maakt jouw bedrijf ook heel persoonlijk. Mensen doen zaken met mensen.

Ze geven een kijkje achter de schermen

Last but not least, ze geven een kijkje achter de schermen via Instagram Stories. Dit doen ze door bijvoorbeeld te laten zien hoe een gerecht wordt gemaakt, maar ook om aan te kondigen dat er een nieuwe special is of gewoon om wat mooie plaatjes te showen. Als je hierin ook gebruik maakt van geotags en hashtags, dan draagt ook dit bij aan je zichtbaarheid.

 

 

 

 

Een andere manier van een kijkje achter de schermen geven zien we bij Iris Zeilstra oprichtster van o.a. Pluk. Zij heeft ook een persoonlijk (ondernemers)account waarbij ze haar verhaal deelt van het combineren
van moeder zijn en het runnen van diverse zaken. Haar passie komt zo goed naar voren dat het aanstekelijk werkt en absoluut in het voordeel is van haar ondernemingen.

 

3 best practices

Corner bakery Amsterdam

Ze staan bekend om hun mooie freakshakes en andere gekleurde gerechtjes. Die hartstikke instagrammable zijn. En zoals je ziet: ze delen een foto van een gast (met veel volgers oftewel influencer) en roepen daarmee meteen ook anderen op om te delen met hun hashtag #CornerBakeryAmsterdam. Daarnaast zie je ook anderen reageren met dat ze deze hotspot absoluut eens moeten bezoeken.

Pluk Amsterdam

En ook bij Pluk pakken ze dit slim aan. Ze laten regelmatig foto’s van hun personeel zien, die er overigens altijd erg happy uitzien. Having fun werkt aanstekelijk! 😉 En daarnaast delen ze foto’s van hun gasten met de mededeling dat ze het leuk vinden om foto’s te zien. 

Bij Hartje Zwolle

Maar dit wordt zeker niet alleen in Amsterdam toegepast. Ook ‘lokaler’ in Zwolle doen ze dit bij Bij Hartje. Ze laten regelmatig hun personeelsleden de lekkere kleine hapjes showen. En ook hier komen de gasten regelmatig in beeld met hun foto’s. Dit laat trouwens ook direct zien dat jouw eigen foto’s gelijk staan aan wat je daadwerkelijk presenteert op het bord. Het draagt dus ook nog eens bij aan jouw eigen reputatie. Win-win!

Oftewel: It’s all about online mond-tot-mondrelame. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *