Je hebt vast al wel gemerkt dat het tegenwoordig op Facebook erg moeilijk is om likes en reacties te krijgen op je berichten. En ik hoor ook regelmatig mensen zeggen dat “Twitter helemaal niet meer van deze tijd is!” Gelukkig wordt er elk jaar trendonderzoek gedaan naar het gebruik en verwachtingen van social media in Nederland. Ik zal je meenemen in een aantal highlights en je vertellen welke social media kanalen HOT zijn in 2019.

Top 5 platformen die dagelijks gebruikt worden

In het onderzoek komt naar voren welke platformen het meest gebruikt worden. Voor jou natuurlijk interessant om te weten, want het heeft uiteraard weinig zin om op een platform te gaan zitten wat niet gebruikt wordt door jouw doelgroep!

De social media kanalen die volgens het onderzoek het meest gebruikt worden zijn:

  1. WhatsApp
  2. Facebook
  3. YouTube
  4. Instagram
  5. Snapchat

Echter komt wel naar voren dat Facebook duidelijk minder gebruikt wordt door mensen onder de 40 jaar, terwijl Instagram juist sterk stijgt in deze categorie. Instagram staat nu zelfs op de tweede plek onder jongeren tussen de 15 en 19.

De kanalen die de grootste stijging in dagelijks gebruik laten zien zijn YouTube en Instagram. Iets om in je achterhoofd te houden, denk ik. Zie jij hierin al kansen voor jouw bedrijf?

Platformen die de grootste stijging laten zien in gebruikers

Als we het hebben over kansen, dan hebben we het ook over sociale platformen die de grootste stijging in het aantal gebruikers laten zien.

De social media kanalen die de grootste stijging laten zien in het aantal gebruikers:

  1. Instagram
  2. Pinterest
  3. YouTube
  4. LinkedIn
  5. WhatsApp

Dit laat naar mijn idee zien waar eventuele kansen liggen voor jouw bedrijf, afhankelijk van jouw doelgroep. De grootste kanalen blijven echter: WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. Dus gooi ook Facebook niet zomaar aan de kant, want daar kun je nog steeds hele goede resultaten boeken. Mits je ook gebruik maakt van advertising… Zonder te adverteren, is het op dit moment namelijk erg moeilijk om te groeien op Facebook. Al helemaal nadat zij hun algoritme zo hebben ingesteld, dat je voornamelijk updates van familie en vrienden ziet.

Hoofdconclusies van het onderzoek

De conclusies die Newcom heeft getrokken naar aanleiding van hun trendonderzoek zijn als volgt:

  • Facebook heeft in 2019 640.000 minder gebruikers dan in 2018. Instagram groeit met 830.000 gebruikers.
  • Het dagelijks gebruik van Facebook daalt met 720.000. De daling vindt met name plaats onder de 40 jaar.
  • 240.000 Facebook-gebruikers en 85.000 Twitter-gebruikers hebben hun account opgezegd.
  • Het Facebook-concern als geheel heeft een stabiele positie.
  • Het vertrouwen in social media is in 2018 gedaald na een aantal stabiele jaren.

Zij bevestigen hiermee dus de uitspraken dat Facebook en Twitter steeds minder worden en Instagram steeds meer stijgt.

Mijn advies?

Kijk eens goed naar wat jouw mogelijkheden zijn met Instagram, YouTube en Pinterest. Vooral die laatste twee zijn ook erg goed voor jouw vindbaarheid in Google. Maar ga niet als een kip zonder kop zomaar even wat doen op deze platformen. Zorg ervoor dat je een strategie hebt, zodat je het ook vol kan houden! Want met ‘gewoon’ even een leuke foto of video plaatsen, kom je er niet. En verlies ook de andere kanalen niet uit het oog, want dat zij er niet uitspringen in dit onderzoek, betekent niet dat er niks te halen valt voor jouw bedrijf!

In welk social media kanaal zie jij een kans voor jouw bedrijf?

Bron: Newcom – Nationale Social Media Onderzoek 2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *