fbpx

Afgelopen week was ik met een van mijn klanten bij een restaurant in Ommen om een kopje koffie te drinken en te praten over hoe we social media verder gaan inrichten bij de klant. Nu maak ik graag foto’s als ik bezig ben met mijn werk, want ik heb gemerkt dat mensen in mijn omgeving het leuk vinden om te zien hoe mijn leven eruitziet als ondernemer. Om ze een kijkje te geven in mijn leven plaats ik onder andere foto’s op Instagram en Instagram Stories. Nu wilde ik een foto plaatsen van mijn bezoek aan het restaurant en het restaurant daarin taggen, als boost voor de naamsbekendheid van het restaurant. Maar toen bleek het helemaal niet mogelijk te zijn, want ze hebben geen Instagram. Zonde!

Toch kan ik me voorstellen dat het voor ondernemers lastig is om te bepalen op welke kanalen zij online willen zijn. Want hoe ontdek je waar je moet zijn op social media? Dat kun je natuurlijk zelf verzinnen of gaan voor het medium waar jij je prettig bij voelt. Maar je kunt het ook baseren op een model, bijvoorbeeld het Engagement model! En dat is precies wat ik aan jullie ga laten zien in deze blog.

In 4 stappen naar jouw ideale social media kanaal met het Engagement model

Tijdens een gastcollege kregen we les over User Experience. Er werd uitgelegd hoe belangrijk de beleving van jouw bezoeker is. Als jij jouw bezoeker een fijne ervaring biedt op jouw website of social media kanalen dan maakt dit de kans een stuk groter dat de bezoeker klant bij jou wordt. Het Engagement model is op dezelfde manier opgebouwd. Het begint bij wie je bent en bouwt dat uit naar hoe jij dat bij de mensen gaat brengen. We gaan dit nu verder uitwerken voor het restaurant in Ommen.

Stap 1: Wie ben je?

Een eenvoudige vraag om mee te starten. Het gaat hier om een restaurant aan het gezelligste plein van Ommen, zoals ze dat zelf zeggen. Het staat bekend om een gezellige en ongedwongen sfeer. Een fijne plek voor een kopje koffie, lunch, borrel of diner. Ze hebben plek voor ongeveer 80 mensen en het restaurant is inmiddels een algemeen begrip in Ommen. Iedereen kent het.

Stap 2: Hoe verdien jij je geld?

Waar zij hun geld mee verdienen is vrij logisch: het serveren van een kopje koffie, lunch, borrel of diner. En als ze het goed doen, kunnen ze daar ook nog wel een fooitje mee verdienen. Het personeel speelt hierin een grote rol. Zij moeten ervoor zorgen dat de gast zich welkom voelt en lekker eten krijgt.

Stap 3: Hoe ervaren mensen dat?

Mensen ervaren het als gezellig. Ze eten er graag en er zitten eigenlijk elke dag wel mensen. De medewerkers van winkels naast het restaurant komen er ook wel eens een kopje koffie halen tijdens hun werk. Ik kom er zelf ook graag met mijn klanten.

Stap 4: Hoe breng je het bij de mensen?

Het restaurant heeft een Facebookpagina en een website. Op de website staan foto’s van het restaurant en de menukaart. Op Facebook delen ze evenementen en nieuwe menukaarten. Maar het echte werk moeten toch echt gebeuren in het restaurant, daar worden de gasten gastvrij ontvangen en van lekker eten voorzien.

Toch denk ik dat Instagram hier een goede aanvulling zou zijn. Een tijdje geleden kwam ik foto’s tegen op Instagram van super lekkere pannenkoeken bij een restaurant in Amsterdam. Of tenminste ze zagen er super lekker uit. Ik besloot het restaurant te gaan volgen en als ik weer een keer in Amsterdam zou komen, dan wist ik wel waar ik wilde eten! Daarnaast zat ik vorige week met mijn moeder in een restaurant en vond ze het ontzettend leuk om te zien wat andere mensen voorgeschoteld kregen. Dit kan ook ontzettend goed werken op Instagram. Lekker eten zien, doet eten.

Let’s get started!

Oké, het restaurant moet dus Instagram en Instagram Stories in gaan zetten, maar hoe? Hieronder een aantal voorbeelden!

Deze diashow vereist JavaScript.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *