fbpx

Vorige week hadden we het over de social media-strategie en kon je lezen dat identiteit daar ook een onderdeel van is. In mijn minor gebruiken wij de Identity Mix om de identiteit van een bedrijf in kaart te brengen en te analyseren. Maar je kunt het ook gebruiken om een identiteit te vormen. Hoe je dat doet, ga ik je in deze blog leren!

Wat is identiteit?

Voor ik jou iets kan leren over jouw identiteit, moet jij weten wat ik bedoel met identiteit. Identiteit is voor mij wat jij wil uitdragen met jouw bedrijf. Wat maakt jouw bedrijf, jouw bedrijf en hoe breng je dit over? Dit wordt vormgegeven in de Identity Mix met de onderdelen: kern, woorden, daden en design. Deze onderdelen zal ik verder uitleggen in de stappen.

Stap 1: wat is de kern van jouw bedrijf?

De kern van het bedrijf is eigenlijk waar het om draait. Het is de basis van jouw identiteit. De kern beschrijft jouw missie, visie en kernwaarden. Je vraagt je dan af waarom je bestaat, wat je wil zijn en waar je in gelooft. Tegenwoordig draait de communicatie van jouw bedrijf op social media namelijk niet meer direct om jouw product of dienst, maar juist heel erg om het verhaal erachter. Als mensen zich herkennen in jouw missie of kernwaarden dan zullen ze zich aangetrokken voelen tot jouw bedrijf. Dat zie je ook bij merken als Nike en Apple. De sportkleding van Nike is niet per se beter dan die van de concurrent, maar toch ben je ‘om een of andere reden’ bereid om meer te betalen voor Nike. (Mits je je aangetrokken voelt tot het merk.)

Actiepunt: schrijf zeven woorden op die jouw kern beschrijven, in volgorde van belangrijkheid. 

Stap 2: welke woorden gebruik je?

Nu je weet wat jouw kern is, ga je nadenken over de woorden. Welke toon zet je in jouw teksten? Denk hierbij aan of je jouw doelgroep aanspreekt met je of u, maar ook aan het soort woorden dat je gebruikt. Schrijf je formeel of informeel? Het klinkt misschien niet zo spannend, maar juist de woorden bepalen hoe een ander jouw bedrijf ziet.

Actiepunt: schrijf zeven woorden op die jouw woorden beschrijven, in volgorde van belangrijkheid.

Stap 3: welke daden moet je doen?

Bij stap drie draait het om wat je daadwerkelijk doet. Sluiten jouw woorden aan op jouw daden? Beloof je bijvoorbeeld binnen 24 uur de bestelde producten te bezorgen en kom je dat na? Of garandeer je dat je altijd bereikbaar bent via social media en doe je dat ook? Het draagt allemaal bij aan jouw identiteit.

Actiepunt: schrijf zeven woorden op die jouw daden beschrijven, in volgorde van belangrijkheid.

Stap 4: wat wordt jouw design?

De laatste stap is misschien wel een van de moeilijkste stappen. Het gaat namelijk om vormgeving. Het gaat over het uiterlijk van het product, maar ook over de techniek die je gebruikt bij het maken van jouw product en waar het product voor staat. Op online gebied draait het bij design ook erg om de huisstijl: de kleuren van jouw logo, website en dergelijke. Laten we Tony’s Chocolonely als voorbeeld nemen. Het uiterlijk van de chocoladerepen is speels, opvallend en een beetje tegendraads. Zo zijn de melkrepen voorzien van een rode verpakking, terwijl de rode kleur normaal voor pure chocola staat. De repen zijn vormgegeven met blokjes die staan voor de route die Tony’s aflegt naar slaafvrije chocola. En dat is dan ook meteen waar Tony’s Chocolonely voor staat: chocola produceren zonder slaven. Door dit alles ontstaat er een echte ervaring. Het is niet meer ‘gewoon’ chocola, het is chocola met een verhaal. En dat verhaal roept emoties op en overtuigt mensen om veel meer geld neer te leggen voor deze repen dan bijvoorbeeld de repen van Milka.

Actiepunt: schrijf zeven woorden op die jouw design beschrijven, in volgorde van belangrijkheid. 

Zo, nu kun je aan de slag met het vormgeven van jouw identiteit. Je hebt bij elke stap zeven woorden opgeschreven. Leg deze nu eens naast elkaar. Een eenduidige identiteit schept duidelijkheid voor jouw klant. Passen de woorden van de verschillende stappen bij elkaar? Good job! Mocht dit niet het geval zijn, kijk dan eens waar je jouw identiteit moet bijschaven. Laat je het resultaat aan mij zien? Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *