fbpx

Misschien herken je dit wel: je begint voor jezelf en je moet ontzettend veel regelen. Je moet een businessplan schrijven, je moet bedenken wat voor omzet je gaat draaien in het eerste jaar, je moet je inschrijven bij de KvK. Je moet een website hebben, je moet producten of diensten ontwikkelen. En je moet social media hebben… Nou die kanalen maak je op een vrije avond ergens tussendoor wel even aan en je ziet wel wanneer je iets plaatst. Vervolgens weet je niet meer wat je moet plaatsen, je krijgt minder likes en je ziet het nut van social media niet echt meer. Je laat het een beetje links liggen. ZONDE! (Mocht je niet geloven dat het echt zo werkt, give it a try. 😉) 

De oplossing: de social media-strategie

Een strategie zorgt voor focus en structuur. Jouw strategie is de kapstok waar jij al jouw social media berichten aan op kunt hangen. Zonder die kapstok heb je eigenlijk niks, ja een paar losse berichten. Het kan zo zijn dat je met die losse berichten ook resultaat bereikt, maar ik ben ervan overtuigd dat het in de meeste gevallen niet werkt. Maar dat betekent dus wel dat je energie moet steken in social media, zonder jouw maximale inzet zal je geen maximaal resultaat bereiken.

Wat houdt een social media-strategie in?

In jouw social media-strategie moet duidelijk worden waar jij heen wil met jouw bedrijf. Droom groot en fantaseer: waar wil jij over 5 jaar staan met jouw bedrijf en hoe kun je social media hierbij inzetten? En bedenk dan wat je per jaar zou moeten doen, dan per kwartaal en dan zelfs per maand of per week! De dingen die jij daarbij in ieder geval duidelijk moet hebben zijn:

  • Jouw missie: wat wil je bereiken?
  • Jouw identiteit: hoe wil je overkomen?
  • Jouw doelgroep: wie wil je bereiken?
  • Welke kanalen je inzet: waar bereik jij jouw doelgroep?
  • Welke boodschap jij over wil brengen: wat wil je jouw doelgroep vertellen? En hoe ga je dit vormgeven? (Denk hierbij ook aan hoe vaak jij berichten gaat plaatsen.)
  • Hoe ga je het meetbaar maken?

Heb je al deze punten op papier staan? Dan heb jij jouw social media-strategie op papier! Vind je het lastig om jouw social media doel te bepalen of weet je niet precies hoe jouw doelgroep eruit ziet? Neem dan even een kijkje hier: Wat is jouw social media doel? en/of Stap voor stap jouw (communicatie)doelgroep in beeld

Van start? Vergeet dit niet!

Ben jij ervan overtuigd dat je een social media-strategie nodig hebt? Vergeet niet om een 0-meting te doen! Een van de meest vervelende uitspraken van mijn docenten: “Leuk idee, maar hoe ga je het meetbaar maken?” Het is heel erg belangrijk om te bedenken hoe jij jouw doel gaat bereiken. Wil je meer online zichtbaarheid, dan zou je dat kunnen meten met het bereik van jouw berichten, aantal volgers en/of aantal likes per bericht. Maar dan moet je dus wel weten hoe je er nu voor staat, anders kun je moeilijk bepalen of jij jouw doel hebt behaald. Dus hop hop, in de actiestand!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *