fbpx

Vorige week heb ik je het verschil uitgelegd tussen de doelgroep en de communicatiedoelgroep. Nu is het tijd om jouw (communicatie)doelgroep in beeld te brengen! Het is leuk om eerst jouw doelgroep in beeld te brengen en daarna de communicatiedoelgroep. Daarna kun je de verschillen of de gelijkenissen zien.

Stap 1: kijk naar jouw huidige of ideale klant

Welke klanten heb je nu? Wie zijn het, hoe oud zijn ze. Waar komen ze vandaan en wat voor werk doen ze? Hebben ze kinderen of niet? Wat zijn hun passies, drijfveren en gedachten? En waarom komen ze bij jou? Schrijf dat eens voor jezelf op. Mocht je nog geen klanten hebben of juist andere klanten willen aantrekken: bedenk dan wie jouw klant zou zijn in de ideale situatie.

Stap 2: wat zijn de algemene kenmerken?

Je weet nu ongeveer wie jouw huidige of ideale klanten zijn. Kijk nu of je er een gemiddelde van kunt maken. Zijn het bijvoorbeeld vooral vrouwen? Maak voor jezelf een overzichtje met algemene kenmerken: geslacht, leeftijd, woonplaats, getrouwd of niet, etc.

Stap 3: wat zijn hun drijfveren/gedachten/passies?

En dan is het tijd om na te denken over wat jouw klant beweegt. Wat vindt diegene ontzettend belangrijk in zijn leven? Of waar kun je diegene voor wakker maken? Schrijf ook dit weer voor jezelf op. En maak er een lopend verhaaltje van. Ook leuk om toe te voegen: een quote die goed bij jouw klant past.

Stap 4: maak het visueel

Om het helemaal af te maken, is het handig om een foto te zoeken van hoe jouw klant er ongeveer uitziet en de persona een naam te geven. Als je deze 4 stappen hebt doorgelopen, heb je nu een persona op papier!

Extra: beschrijf een dag in het leven van jouw klant

Wil je jouw klant nog beter begrijpen dan kan het fijn zijn om een dag in het leven van jouw klant te beschrijven. Wat maakt diegene mee, waar denkt hij over na en welke emoties heeft hij?

Ben je helemaal klaar? Ga dan eens bij jezelf na of dit echt een weerspiegeling is van jouw (ideale) klant. Mocht je nou het gevoel hebben dat jouw klanten niet samen te vatten zijn in één persona, maak er dan gewoon nog een paar. Het is namelijk helemaal niet vreemd om verschillende soorten mensen aan te willen spreken of als klant te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *