fbpx

De doelgroep.. een algemeen bekende term, maar o zo lastig om te bepalen. En dan kun je ook nog onderscheid maken in doelgroep en communicatiedoelgroep. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Ik geef je mijn visie op het verschil tussen de doelgroep en de communicatiedoelgroep.

Doelgroep vs. communicatiedoelgroep

Je hebt marketing en (marketing)communicatie. Bij marketing bedenk je de producten, de prijzen die daarbij horen en de strategie waarmee jij jouw product op de markt gaat zetten. Je hebt hierbij doelen die bijvoorbeeld omzet of marktaandeel gericht zijn. Bij marketing heb je de doelgroep: de mensen die jouw product (gaan) kopen.

Dan heb je marketingcommunicatie, dit houdt in: alle communicatie naar de consument toe. Bij marketingcommunicatie heb je ook een doelgroep; de zogeheten communicatiedoelgroep. De communicatiedoelgroep is de groep mensen naar wie jij communiceert dat jouw product op de markt is. Dit betekent dat jouw communicatiedoelgroep hetzelfde kan zijn als jouw doelgroep, maar ook dat je een andere communicatiedoelgroep kunt kiezen.

Om je een voorbeeld te geven van dit verschil: je verkoopt een gezond toetje met een verrassing voor kinderen en je maakt reclame op tv. Je kunt ervoor kiezen om de ouders als doelgroep te nemen. Zij moeten immers het toetje kopen voor hun kinderen. Maar als communicatiedoelgroep kun je de kinderen kiezen. Als zij het toetje op tv hebben gezien en de verrassing super graag willen hebben, dan kunnen zij in de supermarkt hun ouders overhalen om het toetje te kopen.

Breng ze in beeld

Je krijgt pas echt een beeld van jouw doelgroep als je het visueel maakt. Wanneer je een beeld hebt van jouw doelgroep dan weet je nog beter hoe je diegene moet aanspreken. Kijk eens naar jouw klanten. Wie zijn het, wat voor leven hebben ze en wat drijft hun? Schrijf het op, zoek er een plaatje bij en jouw eerste persona is gevormd! Als je nog geen klanten hebt, bedenk dan eens wie jouw ideale klant zou zijn.

 

PS. Is dit toch nog een beetje te vaag voor je? Volgende week deel ik een stappenplan met je om jouw doelgroep visueel te maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *