fbpx

Op mijn school loopt een heel erg enthousiaste docent rond. Hij houdt van zijn vak en deelt graag zijn kennis met de studenten. Hij heeft alleen één probleem: hij is zo blij met zijn vak, dat hij al zijn verhalen wil delen. En daardoor dwaalt hij regelmatig af tijdens de les. Het gevolg: een groot gedeelte van de studenten heeft geen idee meer wat hij nu echt wil vertellen. Deze docent mist af en toe de kern van zijn verhaal; zijn doel. Dit kun je ook hebben als ondernemer. Je bent bijvoorbeeld actief op social media, maar zonder strategie. Je doet maar wat. In zo’n geval zou je eigenlijk terug moeten naar de kern van jouw bedrijf oftewel jouw why. Op de why kun je altijd terugvallen. Wat is jouw why? Weet je het niet precies? Dan gaan we er achterkomen met behulp van deze blog. 

De Golden Circle

Ik vind de Golden Circle van Simon Sinek briljant. Het zet je aan het denken, want waarom doe je wat je doet? In zijn cirkel zie je drie eenvoudige stappen: waarom, hoe en wat. Vaak is het gemakkelijker om het om te draaien: “Wat doe je? Nou ik verkoop flesjes. Hoe doe je dat? Via mijn webshop. Waarom doe je dat? Om winst te maken en ergens is het wel duurzaam.” Ben je al overtuigd? Ik niet. Laten we starten bij waarom en kijken wat er gebeurt. “Waarom doe je wat je doet?” Ga jij hier zeggen dat je alleen geld wil verdienen? Ik denk het niet. “Ik wil maatschappelijk verantwoord ondernemen en een steentje bijdragen aan het milieu.” Als ik je nu vraag naar de hoe en wat, dan kom je niet aanzetten met simpel flesjes verkopen via jouw webshop. Nee, je gaat nadenken over hoe jij jouw klant gaat overtuigen van jouw missie: de wereld verbeteren!

De Golden Circle van jouw bedrijf

En nu jouw bedrijf. Denk eens na over waarom je doet wat je doet. Waarom ben je ooit begonnen en waar word je blij van? Wat hebben anderen hier aan? Zet een timer op 10 minuten en schrijf alles op wat in je op komt. Stop niet met schrijven. Denk vooral niet dat de reden die in je op komt niet goed genoeg is. Dus nogmaals: schrijf alles op.

Nu gaan we nadenken over hoe je het doet en wat je doet. Als iemand die je niet kent aan je vraagt wat je doet, hoe leg je dat dan uit? Schrijf voor jezelf eens op hoe je dit zou uitleggen. Klaar? Lees het nog eens door. Is de tekst voor iedereen te begrijpen? Ook mensen buiten jouw branche? Zo ja, top! Zo nee, herschrijf je tekst naar een tekst die voor iedereen begrijpelijk is.

Oké, we weten waarom je doet wat je doet, hoe je het doet en wat je doet. Leg de teksten eens naast elkaar. Zie je het verband hiertussen? Kun je je vinden in alles wat je hebt opgeschreven? Maak er nu een lopende, motiverende en bondige tekst van. Denk daarbij ook eens aan een sollicitatieperiode waarbij je jouw potentiële baas moet overtuigen van jouw motivatie, jouw kennis en jouw kunnen.

Nu staat jouw why op papier én weet je ook hoe je jouw why werkelijkheid gaat maken. Een verhaal waar je altijd weer op terug kunt vallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *