Een tijdje terug werd mijn statement “een persoonlijk verhaal werkt beter dan jouw klanten informeren met jargon.” voor mij bevestigd. En dat op mijn eigen Facebookpagina! Als eerste plaatste ik een blog over een vakgerelateerd onderwerp, dit leverde wel wat likes op maar niet heel veel. Mensen in mijn persoonlijke omgeving vonden het blijkbaar niet zo boeiend als ik. Een tijdje later plaatste ik een blog over mijn persoonlijke drive op Facebook. Het leverde dubbel zoveel likes op. Tijd om me er verder in te verdiepen en ik zal jullie er de komende weken in meenemen. Vandaag starten we met de basis: storytelling.

Het begrip storytelling

Het woord zegt het zelf al. Storytelling is simpelweg verhalen vertellen. Door een goed verhaal te vertellen betrek je de luisteraar bij jouw bedrijf en jouw merk. Je geeft hem de kans om zich in te leven. Zeg nou zelf, wat onthoud je beter? De getalletjes uit de data-analyse van die collega of het spannende verhaal over zijn avonturen in het weekend? Ik denk het laatste. En weet je wat ik ook denk? Dat je volgende week maandag weer aan zijn lippen hangt voor de verhalen over zijn weekend. Maak van jouw bedrijf ook een verhaal en creëer verbondenheid.

Een goed verhaal

Nu je weet wat storytelling is, vraag je je waarschijnlijk af wat een goed verhaal is. Een goed verhaal verbindt en inspireert. Ik zal je een aantal richtlijnen geven. 

Een goed verhaal bevat in ieder geval een samenhang tussen:
– Een hoofdpersoon: jouw bedrijf, product dienst of juist de klant.
– Een incident: er gebeurt iets onverwachts.
– Een conflict: een stukje drama en emotie. De gebeurtenissen stapelen zich op, maar de hoofdpersoon slaat zich op bewonderingswaardige wijze doorheen. De uitgelezen kans om buitengewone prestaties te delen.

Zoals je ziet bevat een goed verhaal dus dingen die over jou gaan. Jouw product, jouw bedrijf en/of jouw klant. Je maakt het verhaal persoonlijk, maar om het verhaal persoonlijk te maken moet je wel weten wat jouw drive is, wat jouw bedrijf uitstraalt en wie jouw klant is. Je moet weten waarom je doet wat je doet. Want als jij het niet weet, hoe moet jouw klant het dan weten? Hoe je daar achter komt en hoe je dat onder woorden brengt, leer ik je de volgende keer.

Zodra je jouw waarom op papier hebt staan, kun je de klant leren begrijpen. Laat dit ook terug komen in jouw verhaal. Het gaat de klant namelijk niet altijd om jouw product, maar om datgene wat ze ermee bereiken. Jouw product is dan alleen de weg naar de oplossing. Heeft het dan zin om met vaktaal te strooien (die de klant waarschijnlijk toch niet begrijpt) of lijkt het je verstandiger om persoonlijke ervaringen te delen? Trek de aandacht van je klant, maar onderschat hem vooral niet. Je hoeft hem niet alles voor te kauwen. Je moet vooral spanning opbouwen. Want vind jij het leuk om naar een film te kijken waarvan je het eind al weet? Reik jouw klant de oplossing aan die hij nodig heeft. De rest zal hij zelf doen. Wat is dan het resultaat? Jouw klant ziet dat je hem begrijpt en dat is het fundament voor een gezonde relatie. En dan heb je verbinding gecreëerd. Gefeliciteerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *