Als ondernemer heb je een missie. Je wil iets bereiken met jouw bedrijf binnen nu en een x aantal jaar. Om dat doel te bereiken, kun je gebruik maken van social media. Maar weet jij met welk doel jij social media inzet? In deze blog geef ik je drie voorbeelden van social media doelen en hoe je deze meetbaar kunt maken.

Om het simpel te houden, werken we in deze blog met behulp van een voorbeeld.
Stel je voor, je bent een startende kapper en dit is jouw missie: In 2023 voorzie ik heel Oost Nederland van hun nieuwe kapsels. 

Wat heb je nodig om jouw missie te bereiken?

Vraag je nu eens af hoe jij jouw missie gaat bereiken. Welke doelen moet je bereiken op social media om jouw missie waar te maken? Ben je bijvoorbeeld nieuw op de markt, dan heb je naamsbekendheid nodig. Je kunt deze doelen koppelen aan kennis, houding en gedrag. Als we onze missie er even bij pakken, dan weten we dat de consument moet jouw bedrijf kennen (kennis), daarna moet hij er positief tegenover staan (houding) en naar jouw kapsalon komen (gedrag). Deze drie kenmerken gaan we nu koppelen aan de doelen.

Naamsbekendheid en zichtbaarheid (kennis/houding)

Als startende kapper heb je naamsbekendheid nodig. Je wil ervoor zorgen dat heel Oost Nederland weet dat jij bestaat. Alleen daar heb je zichtbaarheid voor nodig. Hoe zorg je dat je zichtbaar bent? Heel simpel door aanwezig te zijn. Oftewel wees actief op social media. Naamsbekendheid en zichtbaarheid kun je koppelen aan de pijlers kennis en indirect ook aan houding. Als je veel naamsbekendheid hebt, dan weten de mensen dat jouw bedrijf bestaat (kennis). Indirect heeft dit ook invloed op hun houding tegenover jouw bedrijf. Positieve naamsbekendheid zorgt voor een positieve houding, bijvoorbeeld doordat jij met jouw zichtbaarheid jouw expertstatus laat zien.

Naamsbekendheid en zichtbaarheid maak je meetbaar door het aantal volgers, het bereik van jouw berichten, aantal likes en uiteindelijk ook met het aantal klanten dat je hebt.

Expertstatus (kennis/houding)

Je wil dat mensen jou gaan vertrouwen met hun haar. Een expertstatus komt hierbij van pas. Wanneer jij laat zien dat jij verstand hebt van haar verven zodat het mooi blond wordt in plaats van geel blond, zullen mensen eerder naar jou toe komen. Laat bijvoorbeeld zien dat jij weet wat de nieuwste trends zijn, deel foto’s van kapsels van jouw klanten en ook reviews zijn heel belangrijk. Wanneer mensen weten van jouw expertstatus, bevordert dit hun kennis en daarmee hun houding tegenover jouw bedrijf.

Een expertstatus is lastiger meetbaar te maken. Het is vooral een manier van jezelf presenteren online. Wel is het goed om het aantal reviews in het oog te houden en zoals hierboven geschreven is expertstatus gelinkt aan naamsbekendheid en zichtbaarheid.

Betrokkenheid en binding (houding/gedrag)

Je wil dat mensen graag bij jou komen en ook terug blijven komen. Natuurlijk staat hierbij op één dat jouw klanten tevreden zijn met hun kapsel. Maar je kunt ook zorgen voor betrokkenheid en binding door social media te gebruiken. Wanneer je interactie creëert op social media, dan zorg je voor betrokkenheid. Dit kan al heel simpel door mensen te taggen in jouw berichten of door eens een vraag te stellen aan jouw volgers. Ze krijgen het gevoel dat ze er toe doen en dat jij hun mening waardeert. Dit gevoel zal weer bijdragen aan hun houding tegenover jou en vervolgens ook met het gedrag. Een klant die zich verbonden voelt met jou, is een blijvertje!

De betrokkenheid van jouw volgers kun je meten met de interactie op jouw pagina. Hoeveel mensen reageren, liken of delen jouw bericht?

Nu ik je kennis heb gegeven over de doelen van social media en hoe je deze meetbaar kunt maken, ben ik heel nieuwsgierig naar jouw doelen. Wat is jouw social media doel?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *