Mijn website was net 1 dag live en mijn Facebookpagina nog geen week. En toen zag ik het eerste mailtje binnenkomen. Of ik misschien een paar tips kon geven over het gebruik van Facebook. Maar natuurlijk! Dat is waar ik het voor doe: mensen oprecht verder helpen met social media. Gaaf! Maar ook voor mij het bewijs dat ik op het juiste spoor zit. Het kan ontzettend lastig zijn om social media op te starten en op de juiste manier in te zetten. Beginnen bij het begin. Maar wat is het begin?

Stap 1: Blijf dicht bij jezelf

Welk social media kanaal vind jij het leukste? Of waar voel jij je het prettigst bij? Het is natuurlijk absoluut niet verkeerd om iets nieuws te gaan proberen, maar als startende ondernemer doe je al ontzettend veel nieuwe dingen. Begin met social media met een kanaal dat je kent.

Stap 2: Vind jouw (communicatie)doelgroep

Ga eens bij jezelf na wie jouw doelgroep is. Welke mensen in jouw omgeving of netwerk vallen binnen jouw doelgroep? En waar vind je die op social media? Is dat hetzelfde kanaal als het kanaal dat bij stap 1 naar voren kwam? Top! Win-win situatie.

Het kan ook zijn dat je wat gerichter moet zoeken. Op Facebook, maar ook op LinkedIn zijn veel verschillende groepen te vinden waar mensen lid van kunnen worden. Als jouw doelgroep jonge moeders is, dan vind je die waarschijnlijk in een Facebookgroep met jonge moeders. Neem daar dan eens een kijkje, maar wees wel voorzichtig met het verkopen van jouw diensten in dit soort groepen.

Ook is het mogelijk dat jouw doelgroep niet op social media zit, bijvoorbeeld kinderen van 0-3 jaar. Dan kun je ook proberen om een andere communicatiedoelgroep te kiezen, bijvoorbeeld de ouders van die kinderen. Zij kunnen denken “hee, mijn zoon of dochter zou jouw producten fantastisch vinden.” en jou gaan volgen, jouw website bekijken of zelfs overgaan tot aanschaf.

Ben je er zeker van dat je jouw (communicatie)doelgroep niet gaat vinden op jouw favoriete kanaal? Dan kun je drie dingen doen:

  • Het kanaal waar jouw doelgroep zit leren kennen
  • Je afvragen of jouw doelgroep wel bij je past
  • Het toch proberen op jouw favoriete social media en hopen dat je via mond-tot-mond reclame aan naamsbekendheid komt
Stap 3: Focus

Ga bij jezelf na wat je wil bereiken met social media en hoe je dit kunt bereiken. Vervolgens focus je je op jouw uitgekozen social media kanaal. Dit doe je tot het kanaal helemaal is ingericht zoals jij het wil én het regelmatig plaatsen van berichten vlekkeloos verloopt.

Stap 4: Stap uit je comfortzone

Als je het eerste social media kanaal onder de knie hebt, kun je gaan kijken wat er nog meer mogelijk is. Je kunt nieuwe soorten updates bedenken, maar je kunt ook gaan nadenken welke social media kanalen je nog meer zou willen gebruiken of waar jouw doelgroep nog meer te vinden is. Stap uit je comfortzone en probeer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *