06-53226698
info@mylenebouwman.nl

10 tijdbesparende tips voor social media

10 tijdbesparende tips voor social media

Mijn vader zegt altijd: tijd = geld. Daarom moet bij hem alles zo snel mogelijk gebeuren. Social media kost ook tijd. Tijd die je niet altijd hebt of tijd die je liever anders besteedt. Social media kost voornamelijk veel tijd als je niet weet wat je moet plaatsen en naar een wit scherm zit te koekeloeren. Er komt niks uit je handen, maar je voelt je gedwongen om iets te bedenken. Je moet immers echt iets plaatsen vandaag, gister wist je ook al niks! Is dit herkenbaar? Maak het jezelf dan alsjeblieft wat makkelijker met de volgende 10 tijdbesparende tips!

1. Strategie zorgt voor focus

Sorry mensen, ik blijf het zeggen: zorg allereerst voor een social media-strategie. Het zorgt voor focus, een stip op de horizon. Dankzij een social media-strategie weet je waar je naar toe wil, maar ook hoe je daar gaat komen. Dat bespaart al heel veel denkwerk. Je hoeft niet meer te denken of deze social media update wel bij jouw bedrijf past, want je weet of het in jouw strategie past en of het bij jouw identiteit hoort. Een strategie zorgt voor helderheid. Er zullen veel kwartjes vallen. “Oh, ik wil daarheen en ik moet dus deze stappen zetten om daar te komen, via deze kanalen en met deze boodschap.” Yes!

2. Zorg voor themadagen

Wanneer je een strategie hebt, kun je hier gemakkelijk themadagen aan koppelen. Als jij weet welke kanalen jij wil inzetten en weet hoe vaak je iets wil plaatsen, bijvoorbeeld Facebook en je wil 3x per week een bericht plaatsen. Dan weet je dat je 3 plekken per week op moet vullen, bijvoorbeeld door 1x per week een blog te delen op Facebook, 1x een template met een tip en 1x een update over wat jij geleerd of gedaan hebt die week. Dan weet je precies wat je te doen staat iedere week. Dat geeft al veel houvast en structuur. Je hoeft niet meer in het wilde weg te denken over een update, alleen maar over jouw 3 thema’s.

3. Brainstorm over updates en maak een onderwerpenlijstje

Wat mij helpt op de momenten dat ik niet weet wat ik moet plaatsen, is om mijn onderwerpenlijstje bij de hand te pakken. Op de momenten dat ik inspiratie heb, dan schrijf ik de ideeën op. Mijn planner staat vol met ideeën over blogs en social media updates. Ideaal! Maar je kunt ook gericht op vaste momenten gaan brainstormen. Ga er even voor zitten en schrijf alle onderwerpen op die in je opkomen, zoals: welke vragen stellen jouw klanten, welke onderwerpen wil je nog een keer een plekje geven op jouw social media-kanalen, welke tip helpt jouw klant op dit moment verder, welke inzichten heb je gekregen tijdens die ene meeting, etc. Schrijf het allemaal op, niets is fout. Wanneer je jezelf afkraakt, houd je jezelf namelijk tegen in je denkproces. Na het brainstormen mag je schrappen waar nodig of alleen de geweldige ideeën overnemen. Dan weet je in ieder geval dat je geen nutteloze info op social media gaat verstrooien! Dit bespaart je zeker tijd op de momenten dat je toch even snel een update moet schrijven, omdat je planning in de soep liep en je jouw social media nog niet hebt ingepland.

4. Maak meerdere updates in een keer

Op het moment dat jij lekker in je flow zit, schud je zo een aantal social media updates uit je mouw. Plan dus een momentje voor jezelf in dat je er even voor gaat zitten om social media updates te bedenken. Tijdens het schrijven van je update, kom je vaak zo weer op een volgende update. Zonde om deze dan links te laten liggen! Plus het bespaart je tijd. Je hoeft niet iedere dag als een ‘moetje’ na te denken over wat je die dag weer gaat plaatsen. Nee, je hebt je eigen social media update voorraad. Super handig op de momenten dat je druk bent en het geeft gewoon heel veel rust.

5. Plan social media per week of per maand

Degene die het ooit heeft bedacht dat we social media berichten in moeten kunnen plannen is echt een genie. Plan de social media updates die jij hebt bedacht meteen in via een programma zoals Hootsuite. Dan hoef je niet meer na te denken over social media; het staat immers klaar en het wordt vanzelf geplaatst. Persoonlijk vind ik het, het fijnst om dit per week of per maand te doen, zo kan ik ‘spoedjes’ gemakkelijk tussendoor gooien als het moet. Ook hier geldt weer: je hoeft niet elke dag te zitten voor social media, maar je kunt de taak in 1x afvinken op je lijstje.

6. Schrijf blogs en deel deze op in verschillende updates

Als je blogs schrijft op je website dan deel je een verhaal met de lezer. Dit kunnen heel veel verschillende dingen zijn: iets wat je is opgevallen, wat je hebt meegemaakt, tips of een uitleg van een bepaald model. Je kunt het zo gek niet bedenken. Maar weet je wat zo fijn is aan blogs? Het is een lap tekst, met meerdere belangrijke punten. Deze kun je eenvoudig in stukjes hakken en daar social media tips of updates van maken. Zo heb je al snel 5 of meer social media updates, dankzij 1 blog!

7. Schrijf op de momenten dat je inspiratie hebt

Een tijdje geleden las ik een artikel waar in stond dat je eigenlijk niet achter je laptop moet gaan zitten om een blog te schrijven als je nog geen idee hebt waar je over gaat schrijven. Want tada: writersblock! Je weet niet waar je het over wil hebben, je moet geforceerd een onderwerp bedenken en het scherm blijft leeg. Ik besefte me dat dit bij mij ook het geval is. Op de momenten dat ik inspiratie heb, schrijf ik veel gemakkelijker weg. En met social media werkt dit net zo. Schrijf op de momenten dat je inspiratie hebt, veel fijner!

8. Kies 1 onderwerp per week uit en belicht deze op verschillende manieren

Zoals je themadagen kunt kiezen, kun je er ook voor kiezen om per week 1 onderwerp uit te lichten. Dit deed ik laatst zelf met de social media-strategie en deelde dit onderwerp verschillende keren in een week, maar wel vanuit verschillende invalshoeken. Zo deelde ik een blog, waarin ik strategie uitlegde. Maar ik deelde ook mijn eigen inzichten over mijn strategie, gaf korte tips over strategie en liet aan het eind van de week mijn resultaat zien.

9. Zorg dat je de benodigdheden binnen handbereik hebt

Ja, een hele belangrijke. Zorg dat je al jouw benodigdheden binnen handbereik hebt. Heb je foto’s nodig? Maak deze dan. Heb je een template nodig? Zorg ervoor dat deze klaar staat. Vind je het fijn om een kop koffie te drinken tijdens het brainstormen? Zet je kopje klaar. Als je tussendoor steeds uit je focus gehaald wordt, omdat je al jouw benodigdheden nog niet bij de hand hebt, kost dit extra tijd. En het is demotiverend, want er komen steeds meer taken bij kijken waar je helemaal geen tijd voor had!

10. Besteed het uit

Is social media nou echt niet jouw ding en kost het je te veel tijd? Besteed het dan gewoon uit aan iemand die het wel leuk vindt. Dat is pas echt een tijdbesparende tip. En weet je wat? Ik zou het super leuk vinden om jouw social media kanalen bij te houden. Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact met me op!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *